Luovaa Teoriaa : improvisointi hahmoaineiden opetuksessa
Seppä-Lassila, Anssi (2014)
Seppä-Lassila, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516796
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena on luoda improvisaatioharjoituksia, joita voi käyttää hahmoaineiden opetuksessa helpottamaan opetettavien asioiden yhdistämistä käytännön tekemiseen ja kannustamaan oppilaita musiikin monitasoiseen luovaan käyttöön. Musiikinteoria oppiaineena sisältää paljon käsitteellistä informaatiota, jota oppilaat voivat hyödyntää esimerkiksi säveltämisessä, sovittamisessa ja soittamisessa. Improvisaatio on kiinteä osa rytmimusiikin perinnettä, mutta silti hahmoaineiden opetuksessa sitä harvemmin käytetään hyödyksi. Pyrin siis omalla panoksellani kehittämään musiikin hahmoaineiden työskentelytapoja ja antamaan uusia työvälineitä musiikin ryhmäopetukseen.
Käsittelen työssäni improvisaatioon liittyviä käsitteitä, kuten virtauskokemusta, luovuutta, alitajuntaa ja päättelyä. Nämä ihmisen psykologiset tekijät ovat aina improvisaation taustalla ja pyrin opinnäytetyöni kautta tuomaan esille niiden moninaiset vaikutukset musiikkiin ja muusikkouteen. Näitä kognitiivisia ilmiöitä on vaikea käsitellä ilman sopivaa tietopohjaa. Käsittelen myös erilaisia oppimiskäsityksiä ja niiden soveltamista oppitunnille. Pyrin hyödyntämään erityisesti yhteisöllisen oppimisen pedagogisia menetelmiä omissa improvisaatioharjoituksissani. Ryhmäopetuksen kysyntä on viimevuosina lisääntynyt, joten tästäkin syystä opetusta tulisi kehittää hyödyntämään tätä asetelmaa. Tarkastelen harjoitusteni toimivuutta musiikinteorian oppitunneilla ja analysoin siitä syntyneitä ajatuksia ja ideoita jatkokehitystä varten.
Improvisaatioharjoitukset sijoittuvat suurimmalta osin tonaalisen musiikin viitekehykseen ja niissä hyödynnetään kehorytmiikkaa, ryhmäopetusta, kysymys-vastaus-menetelmää ja valmiita rytmikuvioita. Työni tuloksena syntyneet harjoitukset tuntuivat antavan lisäarvoa musiikinopetukseen ja niiden avulla oli mahdollista antaa oppilaille uusia menetelmiä luovuuteen ja itseilmaisuun.
Musiikki on luovuutta vaativaa työtä, toimi sitten opettajana, muusikkona, musiikkiteknologina, säveltäjänä tai sovittajana: improvisaatio on tie luovuuteen.
Käsittelen työssäni improvisaatioon liittyviä käsitteitä, kuten virtauskokemusta, luovuutta, alitajuntaa ja päättelyä. Nämä ihmisen psykologiset tekijät ovat aina improvisaation taustalla ja pyrin opinnäytetyöni kautta tuomaan esille niiden moninaiset vaikutukset musiikkiin ja muusikkouteen. Näitä kognitiivisia ilmiöitä on vaikea käsitellä ilman sopivaa tietopohjaa. Käsittelen myös erilaisia oppimiskäsityksiä ja niiden soveltamista oppitunnille. Pyrin hyödyntämään erityisesti yhteisöllisen oppimisen pedagogisia menetelmiä omissa improvisaatioharjoituksissani. Ryhmäopetuksen kysyntä on viimevuosina lisääntynyt, joten tästäkin syystä opetusta tulisi kehittää hyödyntämään tätä asetelmaa. Tarkastelen harjoitusteni toimivuutta musiikinteorian oppitunneilla ja analysoin siitä syntyneitä ajatuksia ja ideoita jatkokehitystä varten.
Improvisaatioharjoitukset sijoittuvat suurimmalta osin tonaalisen musiikin viitekehykseen ja niissä hyödynnetään kehorytmiikkaa, ryhmäopetusta, kysymys-vastaus-menetelmää ja valmiita rytmikuvioita. Työni tuloksena syntyneet harjoitukset tuntuivat antavan lisäarvoa musiikinopetukseen ja niiden avulla oli mahdollista antaa oppilaille uusia menetelmiä luovuuteen ja itseilmaisuun.
Musiikki on luovuutta vaativaa työtä, toimi sitten opettajana, muusikkona, musiikkiteknologina, säveltäjänä tai sovittajana: improvisaatio on tie luovuuteen.