Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan asiakaspalvelukonseptin kehittäminen
Raki, Nina (2014)
Lataukset:
Raki, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616969
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan asiakaspalvelukonseptin kehittämiseksi. Kohdeorganisaatio on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, joka järjestää ammatillisen toisen asteen koulutusta nuorille sekä aikuisille. Tutkimus kohdistui hius- ja kauneudenhoitoalan kuluttajille suunnattuun asiakaspalveluun kolmessa eri toimipaikassa. Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyyden parantaminen.
Teoreettinen viitekehys käsitteli asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan palvelutapahtumaa ja palvelujen johtamista. Hankkeen tueksi tehtiin kvantitatiivinen kuluttajakysely. Toimintatutkimus toteutettiin vuoden 2014 aikana. Kehittämistoimenpiteiden onnistumista mitattiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, reklamaatioiden määrällä sekä asiakasmäärällä.
Tutkimuksen myötä saatiin useita pysyviä muutoksia asiakaspalveluun. Tärkeimmät kehittämistoimenpiteet tehtiin ajanvarauksen ja puhelinpalvelun parantamiseksi sekä palvelun laadun varmistamiseksi. Myös jälkimarkkinointia kehitettiin, kuten uuden ajan suosittelu ja tyytyväisyyden varmistaminen asiakastapahtuman lopuksi. Esimiestyön kautta vahvistettiin työparityöskentelyä, parannettiin kokouskäytänteitä ja tarkistettiin tehtäväkuvauksia.
Asiakaspalvelun kehittämiseksi tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä asiakkaan kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja yrityksen näkyvyyden parantamiseksi. Sen lisäksi tarvitaan koko henkilöstön työyhteisökokemuksen vahvistamista, jotta positiivinen energia välittyy asiakkaalle. Yksilö ja kollegiaaliset suhteet työpaikalla ovat avainasemassa.
Teoreettinen viitekehys käsitteli asiakastyytyväisyyttä, asiakkaan palvelutapahtumaa ja palvelujen johtamista. Hankkeen tueksi tehtiin kvantitatiivinen kuluttajakysely. Toimintatutkimus toteutettiin vuoden 2014 aikana. Kehittämistoimenpiteiden onnistumista mitattiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, reklamaatioiden määrällä sekä asiakasmäärällä.
Tutkimuksen myötä saatiin useita pysyviä muutoksia asiakaspalveluun. Tärkeimmät kehittämistoimenpiteet tehtiin ajanvarauksen ja puhelinpalvelun parantamiseksi sekä palvelun laadun varmistamiseksi. Myös jälkimarkkinointia kehitettiin, kuten uuden ajan suosittelu ja tyytyväisyyden varmistaminen asiakastapahtuman lopuksi. Esimiestyön kautta vahvistettiin työparityöskentelyä, parannettiin kokouskäytänteitä ja tarkistettiin tehtäväkuvauksia.
Asiakaspalvelun kehittämiseksi tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä asiakkaan kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja yrityksen näkyvyyden parantamiseksi. Sen lisäksi tarvitaan koko henkilöstön työyhteisökokemuksen vahvistamista, jotta positiivinen energia välittyy asiakkaalle. Yksilö ja kollegiaaliset suhteet työpaikalla ovat avainasemassa.