Uutiskirjepalvelun kirjepohjan suunnittelu
Westerdal, Jenifer (2014)
Westerdal, Jenifer
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata uutiskirjepalvelun kirjepohjan suunnittelusta toimeksiantajayritykselle. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyö käsittelee sähköpostimarkkinointia sekä uutiskirjepalvelun käyttöönottoa.
Teoriaosa toimii toiminnallisen osion johdantona. Teoriaosuudessa käydään läpi digitaalisen markkinoinnin taustaa ja sen tuomia mahdollisuuksia sekä sähköpostia digitaalisena markkinointikanavana. Koska työssä keskityttiin erityisesti uutiskirjeisiin, perehdyttiin niihin tarkemmin myös ilmiönä ja tehtiin taustatyönä vertailua eri yritysten uutiskirjeistä. Tutkimuksessa käytetään sekä web-suunnitteluun ja käytettävyyteen paneutuvia kirjoitettuja lähteitä että uusia, ajantasaisia verkkolähteitä, jotka keskittyvät sähköpostimarkkinointiin.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin kirjepohjan ulkoasuluonnos toimeksiantajayrityksen käyttöön. Opinnäytteessä perehdytään kirjepohjan luomisen visuaalisiin ja teknisiin seikkoihin, muu on rajattu työn ulkopuolelle.
Opinnäytteen yhteenvedossa nousee esiin se, että digitaalinen markkinointi tulisi huomioida jatkuvana prosessina. Varsinainen kehitystyö alkaa vasta sitten kun markkinoija on kokeillut markkinointitoimenpidettä ja saanut asiakkaalta palautteen toiminnosta.
Teoriaosa toimii toiminnallisen osion johdantona. Teoriaosuudessa käydään läpi digitaalisen markkinoinnin taustaa ja sen tuomia mahdollisuuksia sekä sähköpostia digitaalisena markkinointikanavana. Koska työssä keskityttiin erityisesti uutiskirjeisiin, perehdyttiin niihin tarkemmin myös ilmiönä ja tehtiin taustatyönä vertailua eri yritysten uutiskirjeistä. Tutkimuksessa käytetään sekä web-suunnitteluun ja käytettävyyteen paneutuvia kirjoitettuja lähteitä että uusia, ajantasaisia verkkolähteitä, jotka keskittyvät sähköpostimarkkinointiin.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin kirjepohjan ulkoasuluonnos toimeksiantajayrityksen käyttöön. Opinnäytteessä perehdytään kirjepohjan luomisen visuaalisiin ja teknisiin seikkoihin, muu on rajattu työn ulkopuolelle.
Opinnäytteen yhteenvedossa nousee esiin se, että digitaalinen markkinointi tulisi huomioida jatkuvana prosessina. Varsinainen kehitystyö alkaa vasta sitten kun markkinoija on kokeillut markkinointitoimenpidettä ja saanut asiakkaalta palautteen toiminnosta.