Manipulaation merkit : tulkinta toisen maailmansodan propagandajulisteista semioottisen kuva-analyysin keinoin
Salohalla, Lassi (2014)
Salohalla, Lassi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616953
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella toisen maailmansodan aikaisten propagandajulisteiden viestintää ja tutkia julisteiden välittämien viestien merkitysten muodostumista. Pyrkimyksenä on löytää propagandajulisteiden kuvituksista ja teksteistä viestinnällisiä piilomerkityksiä ja pohtia viestien lähettäjien päämääriä.
Toisen maailmansodan aikaisilla propagandajulisteilla tässä työssä tarkoitetaan vuosien 1939 ja 1945 välillä sotamenestyksen tai kansantalouden edistämistarkoituksiin toteutettuja julisteita, joiden viestintäkeinot täyttävät nykyisen länsimaisessa yhteiskunnassa vallitsevan käsityksen propagandasta.
Teoriaosuudessa tutustutaan propagandaan, sen syntyyn ja esiintymismuotoihin toisessa maailmansodassa. Opinnäytetyössä käsitellään myös julistetaidetta, sen historiaa ja viestinnällisiä ominaisuuksia. Tutkimusmenetelminä työssä esitellään semioottinen analyysi ja sisällönanalyysi. Tämä opinnäytetyön toimii myös helppona lähestymistapana propagandaan ja semiotiikkaan propagandajulisteita esimerkkinä käyttäen.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, joka sijoittuu semioottisen viestinnän tutkimuksen kentälle. Semioottisen analyysin apuna on käytetty sisällön erittelyä. Yksittäisten merkkien suhdetta viittaamaansa kohteeseen tutkitaan Charles Peircen merkkien objektisuhteeseen liittyvän luokittelun avulla. Merkkien välisiä suhteita ja merkitysten muodostumista julisteissa tutkitaan Roland Barthesin merkityksellistämisen kahden tason avulla.
Kuva-analyysin avulla osoitetaan, että propagandajulisteilla on monenlaisia eri tarkoituksia sekä keinoja välittää viestejä ja vaikuttaa väestöön. Nämä viestit muodostuvat symbolien, myyttien ja metaforien yhdistelmistä, ja niiden oikea tulkitseminen vaatii kulttuurin ja historian tuntemusta. Propagandajulisteita analysoitaessa voidaan myös havaita julisteita suunnitelleiden tahojen pelkoja ja uhkakuvia.
Toisen maailmansodan aikaisilla propagandajulisteilla tässä työssä tarkoitetaan vuosien 1939 ja 1945 välillä sotamenestyksen tai kansantalouden edistämistarkoituksiin toteutettuja julisteita, joiden viestintäkeinot täyttävät nykyisen länsimaisessa yhteiskunnassa vallitsevan käsityksen propagandasta.
Teoriaosuudessa tutustutaan propagandaan, sen syntyyn ja esiintymismuotoihin toisessa maailmansodassa. Opinnäytetyössä käsitellään myös julistetaidetta, sen historiaa ja viestinnällisiä ominaisuuksia. Tutkimusmenetelminä työssä esitellään semioottinen analyysi ja sisällönanalyysi. Tämä opinnäytetyön toimii myös helppona lähestymistapana propagandaan ja semiotiikkaan propagandajulisteita esimerkkinä käyttäen.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, joka sijoittuu semioottisen viestinnän tutkimuksen kentälle. Semioottisen analyysin apuna on käytetty sisällön erittelyä. Yksittäisten merkkien suhdetta viittaamaansa kohteeseen tutkitaan Charles Peircen merkkien objektisuhteeseen liittyvän luokittelun avulla. Merkkien välisiä suhteita ja merkitysten muodostumista julisteissa tutkitaan Roland Barthesin merkityksellistämisen kahden tason avulla.
Kuva-analyysin avulla osoitetaan, että propagandajulisteilla on monenlaisia eri tarkoituksia sekä keinoja välittää viestejä ja vaikuttaa väestöön. Nämä viestit muodostuvat symbolien, myyttien ja metaforien yhdistelmistä, ja niiden oikea tulkitseminen vaatii kulttuurin ja historian tuntemusta. Propagandajulisteita analysoitaessa voidaan myös havaita julisteita suunnitelleiden tahojen pelkoja ja uhkakuvia.