Sosiaalisen median rooli mikroyrittäjän ostoprosessissa
Martikainen, Inkeri (2014)
Martikainen, Inkeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää sosiaalisen median rooli mikroyrittäjän ostoprosessissa; miten mikroyrittäjä hakee tietoa sosiaalisesta mediasta ja millainen vaikutus sieltä löytyvillä käyttäjäarvioilla on ostopäätökseen. Opinnäytetyö tehtiin erään finanssialan yrityksen toimeksiantona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa digitaalisen markkinoinnin ammattilaisille tietoa siitä, miten mikroyrittäjiä voidaan tavoittaa sosiaalisen median kautta, ja saada näin uusia asiakkaita.
Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisia alle 10 henkilön yrityksiä. Teoriatausta koottiin pääasiassa englanninkielisestä kirjallisuudesta ja aikaisempina vuosina kuluttajille ja yrityksille tehdyistä tutkimuksista. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja syksyn 2014 aikana tehtiin kymmenen teemahaastattelua. Haastateltavat olivat eri paikkakunnilla ja toimialoilla toimivia mikroyrittäjiä.
Tärkeimpänä tuloksena saatiin, että mikroyrittäjät eivät käytä juuri ollenkaan sosiaalista mediaa hankkiessaan toimeksiantajan palvelua. Lisäksi myöskään sosiaalisen median käyttäjäarvioilla ei ollut vaikutusta mikroyrittäjän päätöksentekoon. Tutkimuksessa saatiin selville, että haastateltavat pyytivät mieluummin tarjoukset myyjiltä kuin lukivat internetistä käyttäjäarvioita tai kommentteja. Vastaukset olivat yhdenmukaisia.
Johtopäätöksenä oli, että toimeksiantajan on hyvin hankala tavoittaa mikroyrittäjiä sosiaalisen median toimenpiteillä. Sosiaalisen median toimenpiteiden ei tulisi viedä liikaa aikaa yrityksessä – enemmän resursseja voisi käyttää kotisivujen selkeyteen, luotettavuuteen, asiakaspalveluun ja myyntityöhön. Mainittakoon kuitenkin, että mikroyrittäjät kertoivat käyttävänsä sosiaalista mediaa useita muita tuotteita ja palveluita hankkiessaan. Tämä aihe jääköön tutkimusaiheeksi tuleviin tutkimuksiin.
Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisia alle 10 henkilön yrityksiä. Teoriatausta koottiin pääasiassa englanninkielisestä kirjallisuudesta ja aikaisempina vuosina kuluttajille ja yrityksille tehdyistä tutkimuksista. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja syksyn 2014 aikana tehtiin kymmenen teemahaastattelua. Haastateltavat olivat eri paikkakunnilla ja toimialoilla toimivia mikroyrittäjiä.
Tärkeimpänä tuloksena saatiin, että mikroyrittäjät eivät käytä juuri ollenkaan sosiaalista mediaa hankkiessaan toimeksiantajan palvelua. Lisäksi myöskään sosiaalisen median käyttäjäarvioilla ei ollut vaikutusta mikroyrittäjän päätöksentekoon. Tutkimuksessa saatiin selville, että haastateltavat pyytivät mieluummin tarjoukset myyjiltä kuin lukivat internetistä käyttäjäarvioita tai kommentteja. Vastaukset olivat yhdenmukaisia.
Johtopäätöksenä oli, että toimeksiantajan on hyvin hankala tavoittaa mikroyrittäjiä sosiaalisen median toimenpiteillä. Sosiaalisen median toimenpiteiden ei tulisi viedä liikaa aikaa yrityksessä – enemmän resursseja voisi käyttää kotisivujen selkeyteen, luotettavuuteen, asiakaspalveluun ja myyntityöhön. Mainittakoon kuitenkin, että mikroyrittäjät kertoivat käyttävänsä sosiaalista mediaa useita muita tuotteita ja palveluita hankkiessaan. Tämä aihe jääköön tutkimusaiheeksi tuleviin tutkimuksiin.