Taloushallinnon teknistyminen ja ohjelmistotyökalujen käyttöönotto
Eskelä, Mirva (2014)
Eskelä, Mirva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817354
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi mikä on sähköinen taloushallinto, sähköisen taloushallinnon kehityskaari, siirtyminen sähköiseen taloushallintoon, taloushallinnon muutosprosessia ja vastarintaa sekä tutkimustulosten analysointi.
Tutkimus toteutettiin 2014 kesäkuussa kvantitatiivisesti www-kyselyllä Webropolissa, koska haastateltavilla ei ole aikaa henkilökohtaisiin tapaamisiin ja ettei heitä voi tunnistaa. Yrityksen oikeaa nimeä ei paljasteta, eikä sen tarjoamaan Ohjelma X:ää. Tutkimus suoritetaan Yritys Oy:n sähköpostissa asiakkaille – reaaliaikaisille sähköisille ja perinteisille taloushallinnon asiakkaille. Perinteiset taloushallinnon asiakkaat eivät käytä Ohjelma X ja reaaliaikaiset sähköiset asiakkaat käyttävät. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää yrityksen toimintaa. Tavoitteena on myös auttaa yritystä ymmärtämään asiakkaita paremmin ja kehittämään ohjelmaa. Tavoitteena on myös kertoa sähköisestä taloushallinnosta ja muutosvastarinnan syitä, mitkä voivat olla tunneperäisiiä, järkiperäisiä tai sosiaaliperäisiä.
Tutkimuksessa selvisi, että monet yritysasiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä perinteiseen kirjanpitoon ja eivät vastusta Ohjelma X:ää. Tutkimuksessa selvisi myös, että ongelma siihen siirtyessä on, että yrityaasiakkaalla ei ole ennen ollut sähköistä kirjanpito ohjelmaa. Toiseksi ongelmaksi selvisi, että yritysasiakkaat haluaisivat halvemmalla ensimmäisen vuoden tai kuukauden siihen siirtyessä ja ohjelmaa käyttävien yritysasiakkaiden mielestä ohjelman ulkoasu on sekava. Tulosten perusteella tehty kehittämissuunnitelma keskittyy kyselyssä esiin tulleisiin kohtiin. Tulokset toimivat kehittämisehdotuksien pohjana Ohjelma X:ään kohtaan Yritys Oy:ssä. Opinnäytetyössä lähdekirjallisuutena käytetään kirjalähteitä, nettilähteitä, artikkeleita sekä tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin 2014 kesäkuussa kvantitatiivisesti www-kyselyllä Webropolissa, koska haastateltavilla ei ole aikaa henkilökohtaisiin tapaamisiin ja ettei heitä voi tunnistaa. Yrityksen oikeaa nimeä ei paljasteta, eikä sen tarjoamaan Ohjelma X:ää. Tutkimus suoritetaan Yritys Oy:n sähköpostissa asiakkaille – reaaliaikaisille sähköisille ja perinteisille taloushallinnon asiakkaille. Perinteiset taloushallinnon asiakkaat eivät käytä Ohjelma X ja reaaliaikaiset sähköiset asiakkaat käyttävät. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää yrityksen toimintaa. Tavoitteena on myös auttaa yritystä ymmärtämään asiakkaita paremmin ja kehittämään ohjelmaa. Tavoitteena on myös kertoa sähköisestä taloushallinnosta ja muutosvastarinnan syitä, mitkä voivat olla tunneperäisiiä, järkiperäisiä tai sosiaaliperäisiä.
Tutkimuksessa selvisi, että monet yritysasiakkaat eivät ole täysin tyytyväisiä perinteiseen kirjanpitoon ja eivät vastusta Ohjelma X:ää. Tutkimuksessa selvisi myös, että ongelma siihen siirtyessä on, että yrityaasiakkaalla ei ole ennen ollut sähköistä kirjanpito ohjelmaa. Toiseksi ongelmaksi selvisi, että yritysasiakkaat haluaisivat halvemmalla ensimmäisen vuoden tai kuukauden siihen siirtyessä ja ohjelmaa käyttävien yritysasiakkaiden mielestä ohjelman ulkoasu on sekava. Tulosten perusteella tehty kehittämissuunnitelma keskittyy kyselyssä esiin tulleisiin kohtiin. Tulokset toimivat kehittämisehdotuksien pohjana Ohjelma X:ään kohtaan Yritys Oy:ssä. Opinnäytetyössä lähdekirjallisuutena käytetään kirjalähteitä, nettilähteitä, artikkeleita sekä tutkimusta.