Lähestymistapoja kitaransoiton harjoitteluun : erilaisten oppi- ja tekniikkakirjojen kautta
Heino, Katri (2014)
Heino, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717213
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käyn läpi erilaisia kitaransoiton oppikirjoja ja tekniikkakirjoja. Työssäni analysoin niiden sisältöä ja pohdin, miten eri tavoin niissä lähestytään kitaransoiton tekniikkaa ja sen harjoittelemista, ja millaisia tavoitteita ne antavat yleisesti soittamiselle. Pohdin myös kenelle eri oppi- ja tekniikkakirjat ovat suunnattuja. Työni kolmannessa luvussa käyn läpi soiton harjoitteluun liittyviä kysymyksiä ja sitä, millaisia opetuksen tapoja eri oppi- ja tekniikkakirjat antavat soittotekniikan harjoittelulle.
Opinnäytetyössäni halusin selvittää, millaisista eri näkökulmista kitaransoiton oppi- ja tekniikkakirjat lähtevät opettamaan kitaransoiton tekniikkaa ja pohtia, miten voin käyttää tätä käytännön työssäni opettajana. Halusin myös selvittää, millaisia tavoitteita soittotekniikan osaamiselle annetaan eri tason oppilaille. Toivon työni antavan ideoita tuleville kitaransoiton opettajille ja muusikoille, miten lähestyä kitaransoiton tekniikan opettamista ja oman soittotekniikan kehittämistä.
Analysoimistani kitaransoiton oppi- ja tekniikkakirjoista paljastui useita eri lähestymistapoja kitaransoiton tekniikan harjoittelemiseen ja opettamiseen. Myös niiden tavoitteet olivat erilaisia. Lisäksi opettaminen vaatii erilaisten työkalujen tuntemista, jotta voidaan auttaa oppilasta kehittämään oman polun ja hänen persoonaansa tukevan tien taitavaksi soittajaksi. Toivon työni antavan eri näkökulmia soittotekniikan opettamiselle ja tietoa eri soittotaidon tavoitteista, joiden kautta jokainen opettaja ja soittaja voi valita oman tiensä.
Opinnäytetyössäni halusin selvittää, millaisista eri näkökulmista kitaransoiton oppi- ja tekniikkakirjat lähtevät opettamaan kitaransoiton tekniikkaa ja pohtia, miten voin käyttää tätä käytännön työssäni opettajana. Halusin myös selvittää, millaisia tavoitteita soittotekniikan osaamiselle annetaan eri tason oppilaille. Toivon työni antavan ideoita tuleville kitaransoiton opettajille ja muusikoille, miten lähestyä kitaransoiton tekniikan opettamista ja oman soittotekniikan kehittämistä.
Analysoimistani kitaransoiton oppi- ja tekniikkakirjoista paljastui useita eri lähestymistapoja kitaransoiton tekniikan harjoittelemiseen ja opettamiseen. Myös niiden tavoitteet olivat erilaisia. Lisäksi opettaminen vaatii erilaisten työkalujen tuntemista, jotta voidaan auttaa oppilasta kehittämään oman polun ja hänen persoonaansa tukevan tien taitavaksi soittajaksi. Toivon työni antavan eri näkökulmia soittotekniikan opettamiselle ja tietoa eri soittotaidon tavoitteista, joiden kautta jokainen opettaja ja soittaja voi valita oman tiensä.