W.A. Mozartin d-molli pianokonsertto ja Clara Schumannin kadenssi : kaksi taituria yhdessä
Lehtonen, Laura (2014)
Lehtonen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717219
Tiivistelmä
Päätin valita opinnäytetyöni aiheeksi W.A. Mozartin D-molli pianokonserton no. 20 KV 466, joka minulla oli tilaisuus esittää orkesterin solistina Metropolia Ammattikorkeakoulussa 15-16.3.2013. Vertailtuani eri kadenssivaihtoehtoja Clara Schumannin säveltämä kadenssi vaikutti mielenkiintoiselta sekä soittajan että kuuntelijan näkökulmasta. Opinnäytetyössäni tarkastelen minkälaisia kadensseja tähän Mozartin pianokonserttoon on sävelletty ja erityisesti Clara Schumannin kadenssia, jonka itse esitin.
Opinnäytetyöni kirjallisen osan aluksi kerron hieman konserton historiasta, klassisen ajan konsertoista sekä yleistä Mozartin konsertoista. Sitten esittelen tarkemmin Mozartin D-molli pianokonserton syntyä ja analysoin konserttoa nuottiesimerkein. Seuraavaksi tutkin Claran kadenssia, kerron hieman henkilöhistoriasta ja käyn läpi myös muiden säveltämiä kadensseja.
Lopuksi kerron soittajan näkökulmasta millaista oli esittää ja harjoitella Mozartin pianokonserttoa sekä millaisia teknisiä haasteita se sisälsi. Kadenssin valinta ei ollut helppoa, eikä valitsemani kadenssi edusta klassista tyylikautta. Se ja konsertto ovat kuitenkin molemmat virtuoosisia, haastavia ja loistavia sävellyksiä. Mahdollisuus soittaa teos Metropolian orkesterin kanssa oli harvinaislaatuinen kokemus, koska tilaisuuksia soittaa orkesterin solistina tulee harvoin eteen.
Opinnäytetyöni kirjallisen osan aluksi kerron hieman konserton historiasta, klassisen ajan konsertoista sekä yleistä Mozartin konsertoista. Sitten esittelen tarkemmin Mozartin D-molli pianokonserton syntyä ja analysoin konserttoa nuottiesimerkein. Seuraavaksi tutkin Claran kadenssia, kerron hieman henkilöhistoriasta ja käyn läpi myös muiden säveltämiä kadensseja.
Lopuksi kerron soittajan näkökulmasta millaista oli esittää ja harjoitella Mozartin pianokonserttoa sekä millaisia teknisiä haasteita se sisälsi. Kadenssin valinta ei ollut helppoa, eikä valitsemani kadenssi edusta klassista tyylikautta. Se ja konsertto ovat kuitenkin molemmat virtuoosisia, haastavia ja loistavia sävellyksiä. Mahdollisuus soittaa teos Metropolian orkesterin kanssa oli harvinaislaatuinen kokemus, koska tilaisuuksia soittaa orkesterin solistina tulee harvoin eteen.