Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen Hiidenkiven peruskoulussa opettajien työtapoja kehittämällä
Vainikka, Mirka; Väärälä, Petrus (2014)
Vainikka, Mirka
Väärälä, Petrus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117658
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa Hiidenkiven peruskoulun oppilasosallisuutta opettajien työtapoja kehittämällä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä Hiidenkiven peruskoulussa tapahtuu osallisuuden edistämisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmista, mitä osallisuutta edistäviä rakenteita ja henkilökunnan työtapoja Hiidenkiven peruskoulussa on, ja miten oppilaiden osallisuutta voidaan edistää tehden toimivia käytäntöjä ja osallisuustyön haasteita näkyviksi. Lisäksi opinnäytetyössä etsittiin osallisuutta edistäviä ratkaisuja, joiden pohjalta koulun henkilökunnan työtapoja voidaan kehittää.
Opinnäytetyö hyödyntää näyttöön perustuvan käytännön mallia (evidence-based practice). Näyttöön perustuvassa kehittämisessä tehdään ammattikunnalle näkyväksi sitä tietoa, jolle tehty työ pohjautuu. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa oppilaiden osallisuuden edistämisestä teoreettisen tiedon, haastattelun sekä kyselyiden avulla. Aineistosta saatu näyttö esiteltiin koulun johtoryhmälle keskusteluiltapäivässä. Keskustelun ja muun aineiston perusteella koottiin opinnäytetyön loppuraportti, joka luovutettiin jouluna 2014 Hiidenkiven peruskoulun ja Helsingin opetusviraston käyttöön.
Tulosten perusteella Hiidenkivessä tehdään paljon työtä oppilaiden osallisuuden edistämiseksi, mutta aitoa oppilaslähtöisyyttä voisi olla enemmänkin. Jotkut koulun rakenteet saattavat vaikeuttaa aidon osallisuuden toteutumista. Henkilökunnan roolit osallisuuden edistämisessä koettiin erilaisiksi ja henkilökunnan saumaton yhteistyö osallisuuden edistämiseksi tuntui haastavalta. Aikuisten merkitys oppilaiden arjessa nähtiin tärkeänä, ja oppilaiden hyvinvoinnista kannettiin huolta. Tärkeää olisi turvata riittävä aikuisten määrä oppilaiden arjessa esimerkiksi palkkaamalla helposti lähestyttävä ”koulumummo”. Yhteishengen kohottamiseen, oppilaiden vertaistoimintaan ja hyvinvoinnin edistämiseen voisi löytyä ratkaisuja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kaikki oppilaiden kanssa toimijat tarvittaisiin vahvempaan yhteistyöhön oppilaiden hyvinvoinnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyö hyödyntää näyttöön perustuvan käytännön mallia (evidence-based practice). Näyttöön perustuvassa kehittämisessä tehdään ammattikunnalle näkyväksi sitä tietoa, jolle tehty työ pohjautuu. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa oppilaiden osallisuuden edistämisestä teoreettisen tiedon, haastattelun sekä kyselyiden avulla. Aineistosta saatu näyttö esiteltiin koulun johtoryhmälle keskusteluiltapäivässä. Keskustelun ja muun aineiston perusteella koottiin opinnäytetyön loppuraportti, joka luovutettiin jouluna 2014 Hiidenkiven peruskoulun ja Helsingin opetusviraston käyttöön.
Tulosten perusteella Hiidenkivessä tehdään paljon työtä oppilaiden osallisuuden edistämiseksi, mutta aitoa oppilaslähtöisyyttä voisi olla enemmänkin. Jotkut koulun rakenteet saattavat vaikeuttaa aidon osallisuuden toteutumista. Henkilökunnan roolit osallisuuden edistämisessä koettiin erilaisiksi ja henkilökunnan saumaton yhteistyö osallisuuden edistämiseksi tuntui haastavalta. Aikuisten merkitys oppilaiden arjessa nähtiin tärkeänä, ja oppilaiden hyvinvoinnista kannettiin huolta. Tärkeää olisi turvata riittävä aikuisten määrä oppilaiden arjessa esimerkiksi palkkaamalla helposti lähestyttävä ”koulumummo”. Yhteishengen kohottamiseen, oppilaiden vertaistoimintaan ja hyvinvoinnin edistämiseen voisi löytyä ratkaisuja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kaikki oppilaiden kanssa toimijat tarvittaisiin vahvempaan yhteistyöhön oppilaiden hyvinvoinnin kehittämiseksi.