Vuorovaikutuksen laatu Ikaalisten varhaiskasvatuksessa
Kartaslammi, Annika (2014)
Kartaslammi, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on vuorovaikutuksen laatu Ikaalisten varhaiskasvatuksessa. Tarkastelun kohteena oli aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laatu sekä lasten keskinäinen vuorovaikutus. Tavoitteena oli myös tutkia, näkyykö ruokakasvatusmenetelmä (Sapere) varhaiskasvatushenkilöstön työskentelyssä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui laadukkaasta vuorovaikutuksesta varhaiskasvatuksessa sekä lapsen sosiaalisesta maailmasta päivähoidossa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lähettämällä kolmeen eri päiväkotiyksikköön teemoitellut kyselylomakkeet. Lisäksi kyseisissä organisaatioissa havainnoitiin ruokailutilanteita videokuvausten avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutuksen laatu Ikaalisten varhaiskasvatuksessa on pääosin hyvällä tasolla. Vuorovaikutuksesta puhutaan paljon, ja siitä puhumista pidetään tärkeänä. Varhaiskasvatushenkilöstö tiedostaa hyvälle vuorovaikutukselle tyypilliset tekijät sekä sen mahdolliset haasteet. Haasteiksi vuorovaikutuksen näkökulmasta nousivatkin resurssipula työntekijöistä, liian suuret lapsiryhmät ja erityistä tukea tarvitsevat lapset. Ruokakasvatusmenetelmä ei tullut ilmi kenenkään vastaajien vastauksissa, mutta käytäntö puhui toista. Tutkimuksesta selvisi myös, että työntekijät kokivat lapsiryhmien ryhmäytyneen hyvin ja näin ollen lasten välinen vuorovaikutus oli lapsille tyypillistä - iloista, reipasta ja avointa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui laadukkaasta vuorovaikutuksesta varhaiskasvatuksessa sekä lapsen sosiaalisesta maailmasta päivähoidossa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lähettämällä kolmeen eri päiväkotiyksikköön teemoitellut kyselylomakkeet. Lisäksi kyseisissä organisaatioissa havainnoitiin ruokailutilanteita videokuvausten avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutuksen laatu Ikaalisten varhaiskasvatuksessa on pääosin hyvällä tasolla. Vuorovaikutuksesta puhutaan paljon, ja siitä puhumista pidetään tärkeänä. Varhaiskasvatushenkilöstö tiedostaa hyvälle vuorovaikutukselle tyypilliset tekijät sekä sen mahdolliset haasteet. Haasteiksi vuorovaikutuksen näkökulmasta nousivatkin resurssipula työntekijöistä, liian suuret lapsiryhmät ja erityistä tukea tarvitsevat lapset. Ruokakasvatusmenetelmä ei tullut ilmi kenenkään vastaajien vastauksissa, mutta käytäntö puhui toista. Tutkimuksesta selvisi myös, että työntekijät kokivat lapsiryhmien ryhmäytyneen hyvin ja näin ollen lasten välinen vuorovaikutus oli lapsille tyypillistä - iloista, reipasta ja avointa.