Lapsen kulttuuri-identiteetin tukeminen monikulttuurisuuskasvatuksen avulla
Piilola, Henna; Tuomikoski, Sara (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Piilola, Henna
Tuomikoski, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117715
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli tukea monikulttuurisen pienryhmän lasten kulttuuri-identiteetin kehittymistä sekä toteuttaa monikulttuurisuuskasvatukselle asetettuja tavoitteita. Pyrimme tukemaan lasten kulttuuri-identiteetin kehittymistä tarjoamalla pienryhmän lapsille mahdollisuuden tutustua toistensa kulttuuritaustoihin. Lisäksi annoimme heille mahdollisuuden tuoda esille omia kokemuksiaan ja tietojaan kulttuurista. Yhtenä opinnäytetyömme tehtävänä oli tuoda päiväkotiin uusi tapa monikulttuurisuuskasvatuksen toteuttamiseksi.
Toteutimme monimuotoisen opinnäytetyömme yhteistyössä erään helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Toiminnassa mukana ollut pienryhmä koostui kahdeksasta eri kulttuuritaustaisesta lapsesta. Toteutimme viiden toimintatuokion pituisen projektin päiväkodissa kevään 2014 aikana.
Projekti oli suunniteltu monikulttuurisuuskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti niin, että otimme huomioon lapselle ominaiset tavat toimia. Hyödynsimme toiminnassa myös Michael Colen kehittämää viidennen dimension toimintamallia. Toteuttamassamme pienryhmätoiminnassa oli taustahahmona Nalle, jonka avulla lapset tutustuivat toistensa kulttuuritaustoihin. Toimintatuokiot koostuivat keskusteluosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta, joka sisälsi musiikillista ja kuvataiteellista ilmaisua. Lopuksi kokosimme satukirjasen lasten ja Nallen välisestä kirjeenvaihdosta.
Arvioimme tavoitteidemme toteutumista itsearvioinnin sekä lastentarhanopettajalta ja lapsilta saamamme palautteen avulla. Pienryhmätoiminta koettiin päiväkotiryhmässä tarpeellisena ja toimivana. Päiväkotiryhmän arjesta ei aina löydy tarpeeksi aikaa toteuttaa monikulttuurisuuskasvatusta, joten toimintamme oli tervetullut lisä päiväkotiryhmään. Toteuttamamme projekti tuki kulttuuri-identiteetin kehittymistä, sillä sen kautta lapset saivat tietoa eri kulttuureista ja he pääsivät jakamaan kokemuksiaan omasta kulttuuristaan.
Toteutimme monimuotoisen opinnäytetyömme yhteistyössä erään helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Toiminnassa mukana ollut pienryhmä koostui kahdeksasta eri kulttuuritaustaisesta lapsesta. Toteutimme viiden toimintatuokion pituisen projektin päiväkodissa kevään 2014 aikana.
Projekti oli suunniteltu monikulttuurisuuskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti niin, että otimme huomioon lapselle ominaiset tavat toimia. Hyödynsimme toiminnassa myös Michael Colen kehittämää viidennen dimension toimintamallia. Toteuttamassamme pienryhmätoiminnassa oli taustahahmona Nalle, jonka avulla lapset tutustuivat toistensa kulttuuritaustoihin. Toimintatuokiot koostuivat keskusteluosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta, joka sisälsi musiikillista ja kuvataiteellista ilmaisua. Lopuksi kokosimme satukirjasen lasten ja Nallen välisestä kirjeenvaihdosta.
Arvioimme tavoitteidemme toteutumista itsearvioinnin sekä lastentarhanopettajalta ja lapsilta saamamme palautteen avulla. Pienryhmätoiminta koettiin päiväkotiryhmässä tarpeellisena ja toimivana. Päiväkotiryhmän arjesta ei aina löydy tarpeeksi aikaa toteuttaa monikulttuurisuuskasvatusta, joten toimintamme oli tervetullut lisä päiväkotiryhmään. Toteuttamamme projekti tuki kulttuuri-identiteetin kehittymistä, sillä sen kautta lapset saivat tietoa eri kulttuureista ja he pääsivät jakamaan kokemuksiaan omasta kulttuuristaan.