Transkriptiokurssin toteutus Pohjois-Kymen musiikkiopistossa iPadia hyödyntäen
Myyryläinen, Miika (2014)
Myyryläinen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817388
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on kuvata, kuinka toteutin Pop & Jazz Mupe 3, Transkriptio & Solfakurssin Pohjois-Kymen musiikkiopistossa lukuvuonna 2013–2014. Kurssilla oli myös käytössä uudet iPad-laitteet, joita hyödynsin opetuksessa. Työn tarkoitus on reflektoida opetustani kriittisesti, ja auttaa kurssin jatkokehittelyssä. Tarkoitus on myös observoida iPadin hyödyllisyyttä kurssilla.
Opetustani ja kurssiani arvioidessa tulin johtopäätökseen, että sisältö on sopivan haastava ja opetusjärjestelyt ovat toimivia. Suuret linjat ovat kunnossa, mutta voin hienosäätää tiettyjen asiasisältöjen opetusta vielä paremmaksi.
Vakuutuin iPadin monipuolisuudesta opetuskäytössä. Oppilaat tuntuivat olevan uuden teknologian käyttöön valmiita. Hyviä sovelluksia on paljon saatavilla ja niitä kehitetään jatkuvasti lisää. Toisaalta huomasin, että iPad ei eroa edellisistä teknologisista apuvälineistä juurikaan. Kaikki samat asiat on voinut tehdä ennenkin muilla välineillä, mutta iPadin edut ovat sen monipuolisuudessa, helpossa liikutettavuudessa ja helppokäyttöisyydessä. Opettajaa tarvitaan kuitenkin hyvin paljon edelleen.
Kokonaisuutena kurssi onnistui mielestäni hyvin, mutta kehitettävääkin löytyi. iPad osoittautui erittäin hyödylliseksi laitteeksi, mutta se ei yksinään tee autuaaksi. Jotta käytöstä on hyötyä, opettajan on valvottava toimintaa tarkkaavaisesti. Lisäksi iPad lietsoi levottomuutta pienempien oppilaiden keskuudessa. Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen laitteeseen. Opinnäytetyön kirjoittamisella oli myös transkriptiopedagogiikkaani selkeyttävä vaikutus ja opin itsestäni pedagogina lisää.
Opetustani ja kurssiani arvioidessa tulin johtopäätökseen, että sisältö on sopivan haastava ja opetusjärjestelyt ovat toimivia. Suuret linjat ovat kunnossa, mutta voin hienosäätää tiettyjen asiasisältöjen opetusta vielä paremmaksi.
Vakuutuin iPadin monipuolisuudesta opetuskäytössä. Oppilaat tuntuivat olevan uuden teknologian käyttöön valmiita. Hyviä sovelluksia on paljon saatavilla ja niitä kehitetään jatkuvasti lisää. Toisaalta huomasin, että iPad ei eroa edellisistä teknologisista apuvälineistä juurikaan. Kaikki samat asiat on voinut tehdä ennenkin muilla välineillä, mutta iPadin edut ovat sen monipuolisuudessa, helpossa liikutettavuudessa ja helppokäyttöisyydessä. Opettajaa tarvitaan kuitenkin hyvin paljon edelleen.
Kokonaisuutena kurssi onnistui mielestäni hyvin, mutta kehitettävääkin löytyi. iPad osoittautui erittäin hyödylliseksi laitteeksi, mutta se ei yksinään tee autuaaksi. Jotta käytöstä on hyötyä, opettajan on valvottava toimintaa tarkkaavaisesti. Lisäksi iPad lietsoi levottomuutta pienempien oppilaiden keskuudessa. Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen laitteeseen. Opinnäytetyön kirjoittamisella oli myös transkriptiopedagogiikkaani selkeyttävä vaikutus ja opin itsestäni pedagogina lisää.