Taking Storytelling Further : Supporting Moral Development in Early Childhood Through Storybooks
Keup, Jessica; Mulote, Regina (2014)
Keup, Jessica
Mulote, Regina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017555
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on toiminnallinen lopputyö, jonka tavoitteena on parantaa työelämäyhteistyökumppanimme, The Finnish American Kindergartenin, päiväkodin tarinankerrontatuokioita, niin että ne tukevat 5-6 vuotiaiden lasten moraalikasvatusta ja -kehitystä. Pienten lasten moraalikehityksen tukemisen tarkoitus on edistää myönteistä sosiaalista käytöstä ja asennoitumista yhteiskunnan muita jäseniä kohtaan.
Tutkimus pohjautui Piaget’n teoriaan kognitiivisen kehittymisestä, sisältäen moraalin kehityksen, ja Kohlbergin teoriaan moraalikehityksen vaiheista. Teoreettinen viitekehys sisälsi lisäksi Vygotskin sosiaalipedagogisen käsitteen ”lähikehityksen vyöhyke” sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, ja käsitteli tarinankerronnan hyötyjä lapsen moraalisen kehityksen kannalta.
Tutkimus koostui neljästä tarinankerronta- ja pohdintatuokiosta, joissa käytettiin erilaisia moraalisia ongelmia sisältäviä kirjoja, ja yhdestä taiteen keinoin toteutetusta pohdintatuokiosta. Kutakin tuokiota varten valmisteltiin sopivat kysymykset. Tuokioiden tarkoitus oli tarjota osallistujille mahdollisuus ymmärtää erilaisia moraalisia ongelmia, pohtia niitä ja keskustella tarinoiden herättämistä ajatuksista ikätovereiden kanssa. Lopputuloksena syntyi suunnitelma lasten moraalikehitystä tukevien tarinankerrontatuokioiden pitämisestä. Lisäksi lasten vastaukset analysoitiin vertaamalla niitä käytettyihin teorioihin.
Loppupäätelmänä on, että moraalisen kehityksen tukeminen varhaislapsuudessa on keskeistä ja että tarinoilla voi olla tärkeä osa lapsen moraalisen kehityksen ja käytöksen edistäjänä. Lisäksi projekti oli onnistunut ja toi osallistujille uutta tietoa.
Tutkimus pohjautui Piaget’n teoriaan kognitiivisen kehittymisestä, sisältäen moraalin kehityksen, ja Kohlbergin teoriaan moraalikehityksen vaiheista. Teoreettinen viitekehys sisälsi lisäksi Vygotskin sosiaalipedagogisen käsitteen ”lähikehityksen vyöhyke” sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, ja käsitteli tarinankerronnan hyötyjä lapsen moraalisen kehityksen kannalta.
Tutkimus koostui neljästä tarinankerronta- ja pohdintatuokiosta, joissa käytettiin erilaisia moraalisia ongelmia sisältäviä kirjoja, ja yhdestä taiteen keinoin toteutetusta pohdintatuokiosta. Kutakin tuokiota varten valmisteltiin sopivat kysymykset. Tuokioiden tarkoitus oli tarjota osallistujille mahdollisuus ymmärtää erilaisia moraalisia ongelmia, pohtia niitä ja keskustella tarinoiden herättämistä ajatuksista ikätovereiden kanssa. Lopputuloksena syntyi suunnitelma lasten moraalikehitystä tukevien tarinankerrontatuokioiden pitämisestä. Lisäksi lasten vastaukset analysoitiin vertaamalla niitä käytettyihin teorioihin.
Loppupäätelmänä on, että moraalisen kehityksen tukeminen varhaislapsuudessa on keskeistä ja että tarinoilla voi olla tärkeä osa lapsen moraalisen kehityksen ja käytöksen edistäjänä. Lisäksi projekti oli onnistunut ja toi osallistujille uutta tietoa.