Strategian toteuttaminen osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa
Perkins, Irja (2014)
Perkins, Irja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinot, joilla yrityksen strategia saadaan toteutettua osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Tavoitteena oli myös selvittää riskit ja yleisimmät syyt strategian toteuttamisen epäonnistumiseen, jotta niitä voitaisiin välttää yrityksen strategian toteutusprojektissa. Tutkijan rooli oli hankkia organisaatiosta yritysjohdolle strategian toteuttamisen kannalta merkityksellistä tietoa, määritellä strategian toteuttamisessa käytettävä viitekehys ja osallistua toteutustoimenpiteiden suunnitteluun. Strategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet suoritettiin organisaatiossa yrityksen johtoketjun läpi.
Teoreettinen viitekehys käsitteli strategiaa ja sen toteuttamisen elementtejä. Se sisälsi myös konkreettiset mallit strategian toteuttamiseen sekä muutosjohtamiseen ja –viestintään. Viitekehyksessä tutkittiin myös johtamista ja johtamisjärjestelmää.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa kirjoituspöytätutkimuksella yrityksessä jo olemassa olevasta aineistosta sekä hankittiin uutta aineistoa avoimilla haastatteluilla ja havainnoinnilla sekä yrityksen henkilöstölle toteutetuilla kyselyillä. Tutkimuksessa käytettiin kautta linjan triangulaatiota eli tarkasteltiin ilmiöitä useammasta näkökulmasta. Aineistotriangulaatiota hyödynnettiin käyttämällä useampaa aineistoa yrityksen lähtötilanteen sekä yrityksessä kehittämistehtävässä tapahtuneen muutoksen tarkasteluun. Tutkijatriangulaatiota käytettiin, kun edistymistä arvioitiin ja toimenpiteitä suunniteltiin yhteistyössä yritysjohdon kanssa.
Tutkimustuloksena todettiin, että tärkeintä strategian toteuttamisessa on varmistaa sen ymmärrettävyys. Strategian toteutuminen osaksi työntekijöiden jokapäiväistä työtä edellyttää tunnetason sitoutumista. Sen mahdollistamiseksi strategian tulee olla kiteytetty ja kuvattu ymmärrettävällä kielellä. Paras tulos saadaan, jos strategian pääkohdat on kuvattu jokaisen työntekijän äidinkielellä. Tutkimus osoitti myös esimiehen tärkeän roolin strategian toteuttamisessa. Ylimmän johdon ponnistelut ovat turhia, mikäli esimiehet eivät saa konkretisoitua strategiaa työntekijöiden käytännön työn tasolle. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus strategiajohtamista tukevasta johtamisjärjestelmästä.
Teoreettinen viitekehys käsitteli strategiaa ja sen toteuttamisen elementtejä. Se sisälsi myös konkreettiset mallit strategian toteuttamiseen sekä muutosjohtamiseen ja –viestintään. Viitekehyksessä tutkittiin myös johtamista ja johtamisjärjestelmää.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa kirjoituspöytätutkimuksella yrityksessä jo olemassa olevasta aineistosta sekä hankittiin uutta aineistoa avoimilla haastatteluilla ja havainnoinnilla sekä yrityksen henkilöstölle toteutetuilla kyselyillä. Tutkimuksessa käytettiin kautta linjan triangulaatiota eli tarkasteltiin ilmiöitä useammasta näkökulmasta. Aineistotriangulaatiota hyödynnettiin käyttämällä useampaa aineistoa yrityksen lähtötilanteen sekä yrityksessä kehittämistehtävässä tapahtuneen muutoksen tarkasteluun. Tutkijatriangulaatiota käytettiin, kun edistymistä arvioitiin ja toimenpiteitä suunniteltiin yhteistyössä yritysjohdon kanssa.
Tutkimustuloksena todettiin, että tärkeintä strategian toteuttamisessa on varmistaa sen ymmärrettävyys. Strategian toteutuminen osaksi työntekijöiden jokapäiväistä työtä edellyttää tunnetason sitoutumista. Sen mahdollistamiseksi strategian tulee olla kiteytetty ja kuvattu ymmärrettävällä kielellä. Paras tulos saadaan, jos strategian pääkohdat on kuvattu jokaisen työntekijän äidinkielellä. Tutkimus osoitti myös esimiehen tärkeän roolin strategian toteuttamisessa. Ylimmän johdon ponnistelut ovat turhia, mikäli esimiehet eivät saa konkretisoitua strategiaa työntekijöiden käytännön työn tasolle. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus strategiajohtamista tukevasta johtamisjärjestelmästä.