Asiakkaiden tavoittaminen digitalisoituneilla markkinoilla
Lindfors, Kati (2014)
Lindfors, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217871
Tiivistelmä
Markkinoinnin saralla on tapahtunut samanaikaisesti useita muutoksia viimeisten vuosien aikana. Näillä muutoksilla on ollut vaikutusta kuluttajien ajankäyttöön, ostokäyttäytymiseen ja päätöksentekoon. Yrityksien tulee ottaa huomioon nämä muutokset omassa markkinoinnissaan tavoittaakseen asiakkaansa digitalisoituneilla markkinoilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä digimarkkinoinnin ja tutkimuksen kanavia yritykset käyttävät tavoittaakseen asiakkaansa digitalisoituneilla markkinoilla, ja minkälaisiin digimarkkinoinnin kanaviin yritykset aikovat seuraavan vuoden aikana panostaa. Lisäksi tutkimuksen tuloksien avulla selvitettiin, minkälaisia palveluja yritykset aikovat ostaa digimarkkinoinnin ja tutkimuksen palveluntarjoajilta lähitulevaisuudessa.
Sähköinen kyselylomake lähetettiin yrityksien markkinointi päälliköille ja -johtajille sähköpostitse. Kyselyn kohderyhmänä oli Etelä-Suomen alueella toimivat yritykset, joiden pääasiallinen asiakaskunta on kuluttajat. Tästä tutkimuksesta saadut tulokset ovat suuntaa-antavia. Vähäisen vastaajamäärän takia tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa.
Kyselyyn vastanneet yritykset ovat seuraavan vuoden sisällä panostamassa digimarkkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja analysointiin, verkkopalvelujen uusimiseen, henkilökunnan kouluttamiseen digimarkkinointiin liittyen ja asiakaskunnan segmentointiin.
Ottaen huomioon markkinoilla tapahtuneet muutokset,kyselyyn vastanneiden yrityksien tulevat suunnitelmat ovat oikeanlaisia tehostamaan asiakkaiden tavoittamista digitalisoituneilla markkinoilla. Markkinointitutkimuksia tulisi kuitenkin olla enemmän käytössä, jotta asiakkaiden odotuksiin pystyttäisiin vastaamaan paremmin. Digitaalisen markkinoinnin onnistumisen pohjana nimittäin on, että yritykset tuntevat asiakkaansa riittävät hyvin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä digimarkkinoinnin ja tutkimuksen kanavia yritykset käyttävät tavoittaakseen asiakkaansa digitalisoituneilla markkinoilla, ja minkälaisiin digimarkkinoinnin kanaviin yritykset aikovat seuraavan vuoden aikana panostaa. Lisäksi tutkimuksen tuloksien avulla selvitettiin, minkälaisia palveluja yritykset aikovat ostaa digimarkkinoinnin ja tutkimuksen palveluntarjoajilta lähitulevaisuudessa.
Sähköinen kyselylomake lähetettiin yrityksien markkinointi päälliköille ja -johtajille sähköpostitse. Kyselyn kohderyhmänä oli Etelä-Suomen alueella toimivat yritykset, joiden pääasiallinen asiakaskunta on kuluttajat. Tästä tutkimuksesta saadut tulokset ovat suuntaa-antavia. Vähäisen vastaajamäärän takia tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa.
Kyselyyn vastanneet yritykset ovat seuraavan vuoden sisällä panostamassa digimarkkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja analysointiin, verkkopalvelujen uusimiseen, henkilökunnan kouluttamiseen digimarkkinointiin liittyen ja asiakaskunnan segmentointiin.
Ottaen huomioon markkinoilla tapahtuneet muutokset,kyselyyn vastanneiden yrityksien tulevat suunnitelmat ovat oikeanlaisia tehostamaan asiakkaiden tavoittamista digitalisoituneilla markkinoilla. Markkinointitutkimuksia tulisi kuitenkin olla enemmän käytössä, jotta asiakkaiden odotuksiin pystyttäisiin vastaamaan paremmin. Digitaalisen markkinoinnin onnistumisen pohjana nimittäin on, että yritykset tuntevat asiakkaansa riittävät hyvin.