Markkinointiviestintäsuunnitelma : Facebookin maksuttomien palveluiden hyödyntäminen markkinointiviestinnässä
Nikkarinen, Viktoria (2014)
Nikkarinen, Viktoria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma naisten asusteita myyvälle X-vähittäiskauppaketjulle. Työn toimeksiantaja toivoi ensisijaisesti käytännön ideoita markkinointiviestinnän toteuttamiseen Facebookin maksuttomia palveluja käyttäen. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman yksinkertainen sekä vähäisin taloudellisin ja henkilöstöresurssien toteuttavissa oleva suunnitelma, jonka avulla yritys voisi saada enemmän näkyvyyttä ja tunnettavuutta kuluttajien keskuudessa.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen teoreettinen viitekehys keskittyy rajatusti markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteistöön sekä markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttamiseen Facebookissa niin, että siinä käsitellään vain tuotoksen kannalta oleellisimmat keinot ja tekijät läpi. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuotos on yritykselle X laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma syksylle 2014. Suunnitelma on laadittu toimeksiantajan esittämien toiveiden ja yhdessä yrityksen johdon kanssa tehdyn SWOT-analyysissa nousseiden viestintätekijöiden puitteissa. Yrityksen markkinointiviestinnän SWOT-analyysin avulla selvisi viestinnän nykytilanne ja sen plussat, sekä tulevaisuuden uhat ja mahdollisuudet.
Laaditussa suunnitelmassa tärkeimmiksi kehitysideoiksi nousivat muun muassa vastuuviestijöiden nimeäminen, viestinnän säännöllisyys sekä konkreettisten tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta. Toimeksiantajalle on myös pyritty antamaan selkeät ohjeet Facebookin ja nykyisten sidosryhmien, kuten kauppakeskusten, tarjoamien maksuttomien markkinointiviestintäpalveluiden hyödyntämiseen. Lisäksi viestinnän jatkuvuuden ja yhtenäisyyden tärkeyttä sekä asiakkaiden sitouttamisessa että näkyvyytensä lisäämisessä on korostettu.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu toimeksiantajalle työkaluksi, jonka avulla yritys X voi tehostaa markkinointiviestintänsä ja kehittää sitä jatkossakin paremmaksi. Tulosten jatkuvaa seurantaa ja arviointia on nostettu tärkeäksi tekijäksi ja siihen on annettu tulevaisuuden kannalta käytännön ohjeet. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttaminen on jätetty toimeksiantajalle.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen teoreettinen viitekehys keskittyy rajatusti markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteistöön sekä markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttamiseen Facebookissa niin, että siinä käsitellään vain tuotoksen kannalta oleellisimmat keinot ja tekijät läpi. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuotos on yritykselle X laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma syksylle 2014. Suunnitelma on laadittu toimeksiantajan esittämien toiveiden ja yhdessä yrityksen johdon kanssa tehdyn SWOT-analyysissa nousseiden viestintätekijöiden puitteissa. Yrityksen markkinointiviestinnän SWOT-analyysin avulla selvisi viestinnän nykytilanne ja sen plussat, sekä tulevaisuuden uhat ja mahdollisuudet.
Laaditussa suunnitelmassa tärkeimmiksi kehitysideoiksi nousivat muun muassa vastuuviestijöiden nimeäminen, viestinnän säännöllisyys sekä konkreettisten tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta. Toimeksiantajalle on myös pyritty antamaan selkeät ohjeet Facebookin ja nykyisten sidosryhmien, kuten kauppakeskusten, tarjoamien maksuttomien markkinointiviestintäpalveluiden hyödyntämiseen. Lisäksi viestinnän jatkuvuuden ja yhtenäisyyden tärkeyttä sekä asiakkaiden sitouttamisessa että näkyvyytensä lisäämisessä on korostettu.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu toimeksiantajalle työkaluksi, jonka avulla yritys X voi tehostaa markkinointiviestintänsä ja kehittää sitä jatkossakin paremmaksi. Tulosten jatkuvaa seurantaa ja arviointia on nostettu tärkeäksi tekijäksi ja siihen on annettu tulevaisuuden kannalta käytännön ohjeet. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttaminen on jätetty toimeksiantajalle.