Figaron häät -työpaja
Kokora, Jouni (2014)
Kokora, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117763
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Figaron häät -oopperan pohjalle rakennettua työpajaa, sen
toteuttamisprosessia. Työ on monimuototyö siten, että se koostuu työpajan toteuttamisen lopuksi pidetyn konsertin dvd-taltioinnista sekä työpajan toteuttamiseen liittyvän prosessin kirjallisesta kuvauksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin työpajamuotoisena siksi, että haluttiin kokeilla toiminnallista tapaa oppia. Myös oppilaitos kannusti kokeilemaan kyseistä työtapaa opinnäytetyössä.
Kokonaisuuteen kuului työpajan ideointi, opiskelijoiden rekrytointi työpajaan,
aikatauluttamista, tilojen ja materiaalin hankkimista, käytännön opettamista ja ohjaamista sekä loppukonsertin valmistelu ja toteutus.
Työpajassa keskityttiin oopperan tiettyihin kohtauksiin, niiden esittämiseen ja tulkintaan. Tavoiteltiin yhdessä tekemisen ja oppimisen mahdollisuutta, jossa opettaja johtaa
oppimisprosessia ja jakaa kokemustaan ja tuntemustaan kyseisestä teoksesta, kuitenkin siten että opiskelijat ovat aktiivisessa roolissa oppijoina. Tavoitteena oli myös tuoda esiin mitä ydinosaamista opettajan on mahdollista kyseisen teoksen tuntemuksen pohjalta
työskentelyprosessin aikana opiskelijoille välittää. Opinnäytetyö toteutettiin opiskelijoiden kanssa, jotka saattaisivat työskennellä ammattilaulajina tulevaisuudessa. Tärkeänä
pidettiin kokemuksen jakamista sekä mahdollisuutta olla mukana kokeilemassa millaista produktiotyylinen työskentely käytännössä on ja millaista sitoutumista ja osaamista se
vaatii tulevaisuuden työelämääkin ajatellen.
Työn kirjallinen alkuosa rakentuu teoksen säveltäjän, Mozartin, sekä itse oopperan sisällön ja tapahtumien kuvaukselle. Tämän jälkeen kuvataan työpajan toteuttamisprosessi ja
analysoidaan onnistumisia ja haasteita.
Työpajan onnistuneena tuloksena voidaan pitää sekä opiskelijoiden että opettajan kohdalla saavutettua kokemuksellista oppimista ja osaamisen jakamista sekä tuotettua
loppukonserttia. Haasteita tuottivat aikataulutus ja varsinkin alussa opiskelijoiden
osittainen sitoutumisen puute työpajan suunnitteluvaiheessa. Opettaja sai
työpajaprosessista monipuolisen kuvan opintokokonaisuuden suunnittelemisesta ja
tuottamisesta. Työ on suunnattu laulun opiskelijoille, musiikkipedagogeille sekä muille
prosessinomaisesta työpajatyöskentelystä kiinnostuneille.
toteuttamisprosessia. Työ on monimuototyö siten, että se koostuu työpajan toteuttamisen lopuksi pidetyn konsertin dvd-taltioinnista sekä työpajan toteuttamiseen liittyvän prosessin kirjallisesta kuvauksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin työpajamuotoisena siksi, että haluttiin kokeilla toiminnallista tapaa oppia. Myös oppilaitos kannusti kokeilemaan kyseistä työtapaa opinnäytetyössä.
Kokonaisuuteen kuului työpajan ideointi, opiskelijoiden rekrytointi työpajaan,
aikatauluttamista, tilojen ja materiaalin hankkimista, käytännön opettamista ja ohjaamista sekä loppukonsertin valmistelu ja toteutus.
Työpajassa keskityttiin oopperan tiettyihin kohtauksiin, niiden esittämiseen ja tulkintaan. Tavoiteltiin yhdessä tekemisen ja oppimisen mahdollisuutta, jossa opettaja johtaa
oppimisprosessia ja jakaa kokemustaan ja tuntemustaan kyseisestä teoksesta, kuitenkin siten että opiskelijat ovat aktiivisessa roolissa oppijoina. Tavoitteena oli myös tuoda esiin mitä ydinosaamista opettajan on mahdollista kyseisen teoksen tuntemuksen pohjalta
työskentelyprosessin aikana opiskelijoille välittää. Opinnäytetyö toteutettiin opiskelijoiden kanssa, jotka saattaisivat työskennellä ammattilaulajina tulevaisuudessa. Tärkeänä
pidettiin kokemuksen jakamista sekä mahdollisuutta olla mukana kokeilemassa millaista produktiotyylinen työskentely käytännössä on ja millaista sitoutumista ja osaamista se
vaatii tulevaisuuden työelämääkin ajatellen.
Työn kirjallinen alkuosa rakentuu teoksen säveltäjän, Mozartin, sekä itse oopperan sisällön ja tapahtumien kuvaukselle. Tämän jälkeen kuvataan työpajan toteuttamisprosessi ja
analysoidaan onnistumisia ja haasteita.
Työpajan onnistuneena tuloksena voidaan pitää sekä opiskelijoiden että opettajan kohdalla saavutettua kokemuksellista oppimista ja osaamisen jakamista sekä tuotettua
loppukonserttia. Haasteita tuottivat aikataulutus ja varsinkin alussa opiskelijoiden
osittainen sitoutumisen puute työpajan suunnitteluvaiheessa. Opettaja sai
työpajaprosessista monipuolisen kuvan opintokokonaisuuden suunnittelemisesta ja
tuottamisesta. Työ on suunnattu laulun opiskelijoille, musiikkipedagogeille sekä muille
prosessinomaisesta työpajatyöskentelystä kiinnostuneille.