Taloushallinto-ohjelman oppaat tilitoimistolle : Accountor Pohjois-Helsinki Oy
Lehmonen, Maria (2014)
Lehmonen, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218040
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö saatiin toimeksiantona tilitoimisto Accountor Pohjois-Helsinki Oy:ltä. Tavoitteena oli laatia kolme tiivistä ja helppolukuista opasta Baswaren ProMicro-taloushallinto-ohjelmaan. Asiakkaan opas toimisi uusien asiakkaiden perehdytyksessä sekä parantaisi nykyisten käyttäjien osaamista. Kirjanpitäjän opas toimisi vastaavasti uusien kirjanpitäjien perehdytyksessä sekä parantaisi yhtenäisten kirjauskäytäntöjen toteutumista. Kauppiaiden kirjanpito-ohje toimisi puolestaan apuna kauppiasasiakkaiden kirjanpidossa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui alan ammattikirjallisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia taustatutkimuksia. Ensimmäiset haastattelut toteutettiin ProMicro-asiakkaiden kirjanpitäjille. Jälkimmäinen haastattelukierros suunnattiin ainoastaan kauppiasasiakkaiden kirjanpitäjille. Ensimmäisillä haastatteluilla pyrittiin kartuttamaan asiakkaiden tyypillisimpiä ongelmakohtia ohjelman käytössä ja jälkimmäisillä kauppiasasiakkaiden kirjanpidon erityispiirteitä.
Haastatteluista kävi esille yleisimpiä haasteita, joita asiakkailla oli ollut ProMicron käytössä. Näitä olivat muun muassa hyvityslaskun tekeminen ja maksun onnistumisen varmentaminen. Jälkimmäisistä haastatteluista kävi esille myös kauppiasasiakkaiden kirjanpidon erityispiirteitä. Haastattelujen tulokset huomioitiin ohjeiden sisällöissä. Lisäksi oppaiden tuli käsitellä ohjelman tärkeimpiä toiminnollisuuksia. Kirjanpidon oppaat rajattiin käsittelemään kuukausikirjanpitoa varsinaisen pääkirjanpidon tapahtuessa toisessa järjestelmässä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kolme opasta, jotka ohjeistavat vaiheittain ProMicron käyttöä. Työn tavoitteet täyttyivät ja toimeksiantajayritys oli tyytyväinen oppaisiin. Oppaita voi jatkossa myös päivittää tarpeen vaatiessa esimerkiksi ohjelmistopäivitysten yhteydessä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui alan ammattikirjallisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia taustatutkimuksia. Ensimmäiset haastattelut toteutettiin ProMicro-asiakkaiden kirjanpitäjille. Jälkimmäinen haastattelukierros suunnattiin ainoastaan kauppiasasiakkaiden kirjanpitäjille. Ensimmäisillä haastatteluilla pyrittiin kartuttamaan asiakkaiden tyypillisimpiä ongelmakohtia ohjelman käytössä ja jälkimmäisillä kauppiasasiakkaiden kirjanpidon erityispiirteitä.
Haastatteluista kävi esille yleisimpiä haasteita, joita asiakkailla oli ollut ProMicron käytössä. Näitä olivat muun muassa hyvityslaskun tekeminen ja maksun onnistumisen varmentaminen. Jälkimmäisistä haastatteluista kävi esille myös kauppiasasiakkaiden kirjanpidon erityispiirteitä. Haastattelujen tulokset huomioitiin ohjeiden sisällöissä. Lisäksi oppaiden tuli käsitellä ohjelman tärkeimpiä toiminnollisuuksia. Kirjanpidon oppaat rajattiin käsittelemään kuukausikirjanpitoa varsinaisen pääkirjanpidon tapahtuessa toisessa järjestelmässä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kolme opasta, jotka ohjeistavat vaiheittain ProMicron käyttöä. Työn tavoitteet täyttyivät ja toimeksiantajayritys oli tyytyväinen oppaisiin. Oppaita voi jatkossa myös päivittää tarpeen vaatiessa esimerkiksi ohjelmistopäivitysten yhteydessä.