Vaasan ammattiopiston intranetin kehittäminen
Hasselblatt, Ina (2014)
Hasselblatt, Ina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318119
Tiivistelmä
Sisäisen viestinnän tehtävänä on varmistaa, että työyhteisön jäsenet saavat tarvitsemansa tiedon. Sen viestinnän avulla ylläpidetään henkilösuhteita ja vahvistetaan myönteistä työilmapiiriä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vaasan ammattiopiston sisäistä viestintää ja parantaa sisäisen viestinnän laatua. Työn tarkoituksena oli selvittää Vaon intranetin, Klikin, käytettävyyttä ja kartoittaa käyttäjien tarpeita ja tyytyväisyyttä siihen.
Opinnäyteyön teoreettinen viitekehys perustui käytettävyyteen ja työyhteisöviestintään. Käytettävyystutkimus toteutettiin sähköisenä, www-pohjaisena kyselytutkimuksena helmikuussa 2014. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä henkilöstö odottaa intranetiltä ja kuinka sitä voisi kehittää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä, jotka koskivat muun muassa tiedon löytymistä, sivuston helppokäyttöisyyttä, sisältöä ja ulkoasua. Kyselyyn osallistui yhteensä 59 vastaajaa.
Lähes 80 % vastaajista piti Klikiä tärkeänä tiedotuskanavana, ja sitä toivottiin käytettäväksi enemmän sisäiseen viestintään. Klikin käytettävyysongelmat ja tiedon löytymisen vaikeudet vähensivät ja jopa estivät sen käyttöä. Sen sisällössä ei ollut huomioitu riittävästi ruotsinkielisiä käyttäjiä. Käyttäjät toivoivat parannusta intranetin selkeyteen, haku-toimintoon, rakenteeseen ja nimeämiseen. Intranetissä toivottiin olevan enemmän vuorovaikutteisuutta.
Tulosten perusteella laadittiin ehdotus päivittäiseen käyttöön tarkoitetun käyttäjäystävällisemmän intranetin kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vaasan ammattiopiston sisäistä viestintää ja parantaa sisäisen viestinnän laatua. Työn tarkoituksena oli selvittää Vaon intranetin, Klikin, käytettävyyttä ja kartoittaa käyttäjien tarpeita ja tyytyväisyyttä siihen.
Opinnäyteyön teoreettinen viitekehys perustui käytettävyyteen ja työyhteisöviestintään. Käytettävyystutkimus toteutettiin sähköisenä, www-pohjaisena kyselytutkimuksena helmikuussa 2014. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä henkilöstö odottaa intranetiltä ja kuinka sitä voisi kehittää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä, jotka koskivat muun muassa tiedon löytymistä, sivuston helppokäyttöisyyttä, sisältöä ja ulkoasua. Kyselyyn osallistui yhteensä 59 vastaajaa.
Lähes 80 % vastaajista piti Klikiä tärkeänä tiedotuskanavana, ja sitä toivottiin käytettäväksi enemmän sisäiseen viestintään. Klikin käytettävyysongelmat ja tiedon löytymisen vaikeudet vähensivät ja jopa estivät sen käyttöä. Sen sisällössä ei ollut huomioitu riittävästi ruotsinkielisiä käyttäjiä. Käyttäjät toivoivat parannusta intranetin selkeyteen, haku-toimintoon, rakenteeseen ja nimeämiseen. Intranetissä toivottiin olevan enemmän vuorovaikutteisuutta.
Tulosten perusteella laadittiin ehdotus päivittäiseen käyttöön tarkoitetun käyttäjäystävällisemmän intranetin kehittämiseksi.