Opiskelijakahvilan kehittämisprojekti : case Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitos
Korhonen, Mari; Kempas, Niina (2014)
Korhonen, Mari
Kempas, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli innovoida konkreettisia kehittämisideoita, joiden pohjalta opiskelijakahvila voi kehittää kahvilapalveluitaan sekä sen tuotteita ja ympäristöä. Toimeksiantajana oli Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitos. Projektin lähtökohtana oli ottaa asiakaslähtöisesti huomioon opiskelijoiden, mutta myös henkilökunnan toiveet ja kehittämisideat kahvilan toiminnan ja viihtyvyyden parantamisesta. Opinnäytetyössä huomioitiin Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen ja sen ylläpitämän Tohtori Matthias Ingmanin säätiön perinteet, säännöt, resurssit ja arvot, kuten kristillinen arvopohja sekä toimintatapa.
Teoriaosuudessa on avattu projektin määritelmä, projektin eri tyypit ja vaiheet sekä käsitelty projektityöskentelyyn liittyviä riskejä. Teoriaosuudessa on kerrottu myös asiakastyytyväisyydestä ja sen mittaamisesta. Opiskelijakahvilan nykytilaa tutkittiin käyttäen havainnointia ja haastattelumenetelmää. Tietoa kerättiin myös eläytymismenetelmällä. Tulosten pohjalta lähdettiin tekemään sähköistä asiakastyytyväisyyskyselyä. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin puolistrukturoidulla lomakkeella, jossa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä kuten monivalintakysymyksiä sekä asteikkoon perustuvaa kysymystyyppiä.
Tuloksista nähtiin, missä kahvilalla on eniten kehittämisen tarvetta. Muutostarpeita työstettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kahvilaan kehitettiin terveellinen aamupala ja kaksi suolaista kahvilatuotetta. Lisäksi kahvilaa ja sen ympäristöä kehitettiin viihtyisämmäksi.
Teoriaosuudessa on avattu projektin määritelmä, projektin eri tyypit ja vaiheet sekä käsitelty projektityöskentelyyn liittyviä riskejä. Teoriaosuudessa on kerrottu myös asiakastyytyväisyydestä ja sen mittaamisesta. Opiskelijakahvilan nykytilaa tutkittiin käyttäen havainnointia ja haastattelumenetelmää. Tietoa kerättiin myös eläytymismenetelmällä. Tulosten pohjalta lähdettiin tekemään sähköistä asiakastyytyväisyyskyselyä. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin puolistrukturoidulla lomakkeella, jossa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä kuten monivalintakysymyksiä sekä asteikkoon perustuvaa kysymystyyppiä.
Tuloksista nähtiin, missä kahvilalla on eniten kehittämisen tarvetta. Muutostarpeita työstettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kahvilaan kehitettiin terveellinen aamupala ja kaksi suolaista kahvilatuotetta. Lisäksi kahvilaa ja sen ympäristöä kehitettiin viihtyisämmäksi.