Miten muutos koetaan? : Toimintaterapeuttiopettajien kokemuksia muutoksista toimintaterapeuttikoulutuksessa
Leinonen, Outi; Oksanen, Tiina (2014)
Leinonen, Outi
Oksanen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318221
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin Helsingissä työskennelleiden toimintate-rapeuttiopettajien kokemuksia koulutusohjelmassa tapahtuneista muutoksista. Muutos koetaan aina yksilöllisesti ja se on kokijalleen henkilökohtainen. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota helposti ymmärrettävissä oleva katsaus kokemuksiin, jotka liittyvät toimintaterapeuttikoulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metropolia ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön informantteina olivat Helsingissä työskennelleet tai työskentelevät toiminta-terapeuttiopettajat. Tärkeimpiä lähteitä olivat kokemuksen tutkimuskirjallisuus ja niistä fenomenologinen näkökulma, sekä suomalaisen toimintaterapian historiaa käsittelevät teokset. Toimintaterapian koulutusohjelmassa tapahtuneiden muutosten kokemisesta kerättiin aineistoa lomakehaastattelulla ja ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Pääasialliseksi tiedonkeruumenetelmäksi valikoitunut teemahaastattelu on yleisimmin käytetty aineistonkeruumenetelmä, kun tavoitteena on saada tietoa informantin kokemuksista. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöistä analyysimenetelmää mukaillen.
Toimintaterapian koulutusohjelmassa tapahtuneet muutokset liittyivät neljään pääteemaan: opistotasoisen toimintaterapeuttikoulutuksen vaihtumiseen ammattikorkeakoulutasoiseksi tutkinnoksi, opetussuunnitelmien jatkuvaan muuttumiseen, lisääntyneeseen työelämäyhteistyöhön ja uusiin opiskelijasukupolviin. Näiden teemojen lisäksi muita teemoja olivat kansainvälisyys, toimintaterapeutin työnkuvan laajeneminen ja maisteriopintojen tarpeellisuus.
Opinnäytetyö on tarpeellinen, koska Helsingissä työskennelleiden toimintaterapeuttiopettajien kokemuksia koulutukseen liittyvistä muutoksista ei ole dokumentoitu aiemmin. Lisäksi se täydentää toimintaterapian koulutusohjelmasta jo ennalta tiedettyjä asioita kokemuksen käsitteellistämisellä. Toimintaterapeuttikoulutuksessa tapahtuneiden muutosten kokemuksia voi käsitellä mahdollisesti tulevissa opinnäytetöissä esimerkiksi opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön informantteina olivat Helsingissä työskennelleet tai työskentelevät toiminta-terapeuttiopettajat. Tärkeimpiä lähteitä olivat kokemuksen tutkimuskirjallisuus ja niistä fenomenologinen näkökulma, sekä suomalaisen toimintaterapian historiaa käsittelevät teokset. Toimintaterapian koulutusohjelmassa tapahtuneiden muutosten kokemisesta kerättiin aineistoa lomakehaastattelulla ja ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Pääasialliseksi tiedonkeruumenetelmäksi valikoitunut teemahaastattelu on yleisimmin käytetty aineistonkeruumenetelmä, kun tavoitteena on saada tietoa informantin kokemuksista. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöistä analyysimenetelmää mukaillen.
Toimintaterapian koulutusohjelmassa tapahtuneet muutokset liittyivät neljään pääteemaan: opistotasoisen toimintaterapeuttikoulutuksen vaihtumiseen ammattikorkeakoulutasoiseksi tutkinnoksi, opetussuunnitelmien jatkuvaan muuttumiseen, lisääntyneeseen työelämäyhteistyöhön ja uusiin opiskelijasukupolviin. Näiden teemojen lisäksi muita teemoja olivat kansainvälisyys, toimintaterapeutin työnkuvan laajeneminen ja maisteriopintojen tarpeellisuus.
Opinnäytetyö on tarpeellinen, koska Helsingissä työskennelleiden toimintaterapeuttiopettajien kokemuksia koulutukseen liittyvistä muutoksista ei ole dokumentoitu aiemmin. Lisäksi se täydentää toimintaterapian koulutusohjelmasta jo ennalta tiedettyjä asioita kokemuksen käsitteellistämisellä. Toimintaterapeuttikoulutuksessa tapahtuneiden muutosten kokemuksia voi käsitellä mahdollisesti tulevissa opinnäytetöissä esimerkiksi opiskelijoiden näkökulmasta.