Valmiimpia esimiehiä : Esimiestyön opetuksen kehittäminen
Kiiala, Roope (2014)
Kiiala, Roope
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318277
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa esimiestyön opetuksen kehittämiseen. Tarkoitus oli löytää tärkeimpiä asioita, joita esimiestyötä opiskeleville tulisi opettaa. Tärkeimmiksi nousseista asioista oli tavoitteena muodostaa konkreettisia johtopäätöksiä, joihin esimiestyön opetuksen kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota.
Työssä kuvailtiin esimiestyötä ja johtamista aihetta käsittelevän kirjallisuuden, eri asiantuntijajulkaisujen ja tallenteiden avulla. Lisäksi esiteltiin johtamisen historiaa, sen eri kehitysvaiheiden ilmenemismuotoja ja niiden näkymistä Suomessa. Lopuksi tarkasteltiin esimiestyön ja johtamisen tilaa Suomessa tällä hetkellä sekä niiden tulevaisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluteemojen perustana toimi aihealueen kirjallisuudessa esitellyt näkemykset ja työn tutkimusongelmat. Haastateltavat edustivat neljää eri toimialaa, ja jokaiselta toimialalta valittiin yksi haastateltava. Työnantajien haastattelut toteutettiin syksyllä 2013.
Työhön sisältyvässä tutkimuksessa keskityttiin selvittämään työnantajien näkemyksiä esimiestyöstä ja sen tulevaisuudesta sekä toivotuista esimiestyön opetuksen painopisteistä. Työnantajien näkemysten katsottiin olevan tärkeässä asemassa suunniteltaessa esimiestyön opetusta, sillä heitä varten esimiehiä koulutetaan. Haastateltujen työnantajien näkemysten luotettavuutta arvioitiin teoriaosuudessa esiteltyjen asiantuntijanäkemysten avulla.
Tutkimuksessa haastatellut työnantajat nimesivät ihmisten johtamisen esimiehen tärkeimmäksi taidoksi. Ihmisten johtamisen tärkeyttä tukivat myös esiteltyjen asiantuntijoiden näkemykset. Ihmisten johtamisen ja siihen liittyvien taitojen, kuten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen, harjoittelu oli haastateltujen työnantajien mielestä erittäin tärkeää.
Johtopäätöksenä todettiin, että esimiestyön opetuksessa tulee keskittyä kehittämään opiskelijan ihmisten johtamisen taitoa ja siihen liitettäviä muita taitoja. Lisäksi on tarjottava mahdollisuus näiden taitojen harjoitteluun.
Työssä kuvailtiin esimiestyötä ja johtamista aihetta käsittelevän kirjallisuuden, eri asiantuntijajulkaisujen ja tallenteiden avulla. Lisäksi esiteltiin johtamisen historiaa, sen eri kehitysvaiheiden ilmenemismuotoja ja niiden näkymistä Suomessa. Lopuksi tarkasteltiin esimiestyön ja johtamisen tilaa Suomessa tällä hetkellä sekä niiden tulevaisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluteemojen perustana toimi aihealueen kirjallisuudessa esitellyt näkemykset ja työn tutkimusongelmat. Haastateltavat edustivat neljää eri toimialaa, ja jokaiselta toimialalta valittiin yksi haastateltava. Työnantajien haastattelut toteutettiin syksyllä 2013.
Työhön sisältyvässä tutkimuksessa keskityttiin selvittämään työnantajien näkemyksiä esimiestyöstä ja sen tulevaisuudesta sekä toivotuista esimiestyön opetuksen painopisteistä. Työnantajien näkemysten katsottiin olevan tärkeässä asemassa suunniteltaessa esimiestyön opetusta, sillä heitä varten esimiehiä koulutetaan. Haastateltujen työnantajien näkemysten luotettavuutta arvioitiin teoriaosuudessa esiteltyjen asiantuntijanäkemysten avulla.
Tutkimuksessa haastatellut työnantajat nimesivät ihmisten johtamisen esimiehen tärkeimmäksi taidoksi. Ihmisten johtamisen tärkeyttä tukivat myös esiteltyjen asiantuntijoiden näkemykset. Ihmisten johtamisen ja siihen liittyvien taitojen, kuten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen, harjoittelu oli haastateltujen työnantajien mielestä erittäin tärkeää.
Johtopäätöksenä todettiin, että esimiestyön opetuksessa tulee keskittyä kehittämään opiskelijan ihmisten johtamisen taitoa ja siihen liitettäviä muita taitoja. Lisäksi on tarjottava mahdollisuus näiden taitojen harjoitteluun.