Taidekuureja leikkipuistoon : yhteisötaidetta ja osallisuutta kaupunkitilaan
Salovaara, Tuija (2014)
Salovaara, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217988
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni arvioin Helsingin kaupungin leikkipuistoissa ja asuinalueilla toteutettujen Taidekuuri -yhteisötaideprojektien vaikutuksia. Arviointi kohdistuu 13 erilliseen yhteisötaideprojektiin, joka toteutettiin vuosien 2011 – 2012 aikana eri puolilla Helsinkiä. Toiminnan tavoitteena oli tarjota lapsille mahdollisuus taiteen tekemiseen ja onnistumisen kokemuksiin, lisätä lasten näkyvyyttä kaupunkitilassa sekä tuoda taidetta ja kulttuuria asuinalueiden arkeen. Arvioinnissa käytän aineistoa, joka on kerätty Taidekuuri -toiminnan aikana. Arviointiotteeni on laadullinen. Työssä on vahva toimintatutkimuksellinen ulottuvuus sekä aineiston että oman tutkijapositioni vuoksi. Teoreettisena viitekehyksenä käytän sosiaalipedagogiasta nousevaa sosiokulttuurista innostamista, myös lasten ja kaupunkitilan suhde nousee tarkasteluun.
Arvioinnin perusteella Taidekuurien toiminnallisten prosessien aikana on syntynyt erilaisia ”kohtaamisen tiloja”, joiden puitteissa on ollut mahdollista herkistyä tarkastelemaan itseään, maailmaa ja yhteisön jäseniä uudella tavalla. Toiminnan seurauksena on syntynyt mahdollisuus tarkastella yhdessä myös sitä, millaisia yhteisötason osallistumismahdollisuuksia instituutioissa ja kaupunkitilassa lapsille on. Yhteisötaideprojekti voi arvioinnin perusteella tehdä lasten osallisuutta vahvistavan intervention puiston ja asuinalueen toimintaan sekä vuorovaikutussuhteisiin. Taidekuuri-toiminnan kokemusten perusteella Helsingin kaupungin leikkipuistot soveltuvat toimintaympäristöinä sosiokulttuuriselle innostamiselle ja yhteisötaide-projekteille, koska niissä järjestettävä toiminta on helposti ja yhdenvertaisesti saavutettavissa kaikille alueen lapsille ja niiden toimintaperiaatteet vapaaehtoisuuteen perustuvasta osallistumisesta ja kaikille avoimista tiloista tukevat sosiokulttuuriseen innostamisen mahdollisuuksia ja yhteisöllistä lähestymistapaa.
Taidekuuri-toiminnan keskeisiä elementtejä saavutettavuuden ja rakenteen suhteen voi hyödyntää muissakin projekteissa, mutta käytännön menetelmätasolla soveltamiseen liittyy siinä määrin taiteen ja sosiokulttuurisen innostamisen edellyttämää osaamista, että sellaisenaan siitä ei leikkipuisto-ohjaajille menetelmää syntynyt. Tämän arvioinnin perusteella taiteilijoiden ohjaamat yhteisötaideprojektit tulisi menetelmäkehittämisen sijaan nähdä avoimina prosesseina ja interventioina, jotka avaavat tietä asuinalueiden yhteisöjen kehittymiselle.
Arvioinnin perusteella Taidekuurien toiminnallisten prosessien aikana on syntynyt erilaisia ”kohtaamisen tiloja”, joiden puitteissa on ollut mahdollista herkistyä tarkastelemaan itseään, maailmaa ja yhteisön jäseniä uudella tavalla. Toiminnan seurauksena on syntynyt mahdollisuus tarkastella yhdessä myös sitä, millaisia yhteisötason osallistumismahdollisuuksia instituutioissa ja kaupunkitilassa lapsille on. Yhteisötaideprojekti voi arvioinnin perusteella tehdä lasten osallisuutta vahvistavan intervention puiston ja asuinalueen toimintaan sekä vuorovaikutussuhteisiin. Taidekuuri-toiminnan kokemusten perusteella Helsingin kaupungin leikkipuistot soveltuvat toimintaympäristöinä sosiokulttuuriselle innostamiselle ja yhteisötaide-projekteille, koska niissä järjestettävä toiminta on helposti ja yhdenvertaisesti saavutettavissa kaikille alueen lapsille ja niiden toimintaperiaatteet vapaaehtoisuuteen perustuvasta osallistumisesta ja kaikille avoimista tiloista tukevat sosiokulttuuriseen innostamisen mahdollisuuksia ja yhteisöllistä lähestymistapaa.
Taidekuuri-toiminnan keskeisiä elementtejä saavutettavuuden ja rakenteen suhteen voi hyödyntää muissakin projekteissa, mutta käytännön menetelmätasolla soveltamiseen liittyy siinä määrin taiteen ja sosiokulttuurisen innostamisen edellyttämää osaamista, että sellaisenaan siitä ei leikkipuisto-ohjaajille menetelmää syntynyt. Tämän arvioinnin perusteella taiteilijoiden ohjaamat yhteisötaideprojektit tulisi menetelmäkehittämisen sijaan nähdä avoimina prosesseina ja interventioina, jotka avaavat tietä asuinalueiden yhteisöjen kehittymiselle.