Orfeus - soitonopiskelun verkkopalvelun kehittäminen
Autere, Mika (2014)
Autere, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen kohteena on opetusvideoihin perustuva soitonopiskelun verkkopalvelu Orfeus, jonka kehittäjänä kirjoittaja toimii. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten pedagoginen verkkopalvelu muotoillaan asiakasta kiinnostavaksi. Vastaavaa suomenkielistä verkkopalvelua Orfeuksen valitsemille genreille ja soittimille ei ole aiemmin tehty. Orfeuksen kokonaistavoitteena on luoda sisällöllisesti ja teknisesti laadukas verkkopalvelu, jonka avulla voi opiskella eri instrumenttien soittamista koordinoidusti ja tavoitteellisesti. Palvelun käynnistämisen motivoijina olivat kirjoittajan yritystoiminnan kehitystarve, potentiaalisten asiakkaiden selkeä toive saada opiskella soittamista internetissä suomeksi sekä havainnot nykyisten videopohjaisten opetusväylien (kuten YouTuben) kokonaisvaltaisen pedagogisen ohjauksen puutteesta.
Opinnäytteeseen valittu osuus kuvaa asiakaslähtöisen kehityksen kaaren esituotannosta pilottivaiheen loppuun. Tutkimuksellisena lähestymistapana on pääasiassa palvelumuotoilu, jonka lisänä toimii tapaustutkimus. Aineistona on käytetty haastatteluja, vertaisarviointia, kyselyitä, ryhmäkeskusteluja, aivoriihiä, palautteita ja havainnointia.
Kehittämistyön konkreettinen tuotos on pilotointia varten luotu palvelun beta-versio, joka keskittyy viulunsoiton aikuisopetukseen. Palvelu on nähtävissä internetissä osoitteessa www.orfeusonline.com. Pilotoinnin yhteistyökumppanina toimi Helsingin työväenopisto, josta joukko viulunsoiton aikuisopiskelijoita osallistui beta-version testaukseen.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella Orfeus koettiin laadukkaaksi ja kiinnostavaksi. Testaajien mukaan tekijöinä olivat monipuolinen sisältö, selkeä käyttöliittymä ja helppokäyttöiset toiminnot, sopivan lyhyet videot, vuorovaikutus opettajan kanssa, mahdollisuus soittaa opettajan tai valmiin säestyksen kanssa ajasta ja paikasta riippumatta, neutraalin tyylikäs visuaalinen ilme, lähikuvien käyttö sekä opiskelun edistymisen näyttö.
Saatuja tuloksia on tarkoitus hyödyntää palvelun kaupallisen version kehityksessä. Ne ovat myös yleisesti käyttökelpoisia suunniteltaessa musiikillisia oppisisältöjä verkko-oppimisen ympäristöihin.
Opinnäytteeseen valittu osuus kuvaa asiakaslähtöisen kehityksen kaaren esituotannosta pilottivaiheen loppuun. Tutkimuksellisena lähestymistapana on pääasiassa palvelumuotoilu, jonka lisänä toimii tapaustutkimus. Aineistona on käytetty haastatteluja, vertaisarviointia, kyselyitä, ryhmäkeskusteluja, aivoriihiä, palautteita ja havainnointia.
Kehittämistyön konkreettinen tuotos on pilotointia varten luotu palvelun beta-versio, joka keskittyy viulunsoiton aikuisopetukseen. Palvelu on nähtävissä internetissä osoitteessa www.orfeusonline.com. Pilotoinnin yhteistyökumppanina toimi Helsingin työväenopisto, josta joukko viulunsoiton aikuisopiskelijoita osallistui beta-version testaukseen.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella Orfeus koettiin laadukkaaksi ja kiinnostavaksi. Testaajien mukaan tekijöinä olivat monipuolinen sisältö, selkeä käyttöliittymä ja helppokäyttöiset toiminnot, sopivan lyhyet videot, vuorovaikutus opettajan kanssa, mahdollisuus soittaa opettajan tai valmiin säestyksen kanssa ajasta ja paikasta riippumatta, neutraalin tyylikäs visuaalinen ilme, lähikuvien käyttö sekä opiskelun edistymisen näyttö.
Saatuja tuloksia on tarkoitus hyödyntää palvelun kaupallisen version kehityksessä. Ne ovat myös yleisesti käyttökelpoisia suunniteltaessa musiikillisia oppisisältöjä verkko-oppimisen ympäristöihin.