Varkauden Mustin ja Mirrin asiakastyytyväisyys
Kosunen, Sanna-Mari (2014)
Kosunen, Sanna-Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää lemmikkieläintarvikeliike Mustin ja Mirrin Varkauden myymälän asiakastyytyväisyyttä sekä suunnitella, toteuttaa, analysoida ja raportoida asiakastyytyväisyyskysely. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Varkauden Musti ja Mirri. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää asiointiin, tyytyväisyyteen ja mainontaan liittyviä asioita. Kyselyn vastausten perusteella Varkauden Musti ja Mirri pyrkii kehittämään toimintaansa.
Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti lemmikkieläinbisnestä ja sitä, mitä lemmikin omistaminen on nykypäivänä, sekä kerrottiin erilaisista tuotteista ja palveluista lemmikeille. Lisäksi työssä paneuduttiin asiakastyytyväisyyteen ja ostokäyttäytymiseen. Teoriaosuus koostuu myös kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja siihen liittyvistä asioista. Empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely. Kysely toteutettiin paperisena kyselylomakkeena, joka oli esillä Varkauden Mustissa ja Mirrissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 63 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella Varkauden Mustilla ja Mirrillä on uskollinen ja tyytyväinen asiakaskunta. Mainontaan tulisi panostaa kuitenkin enemmän.
Jatkotutkimuksena Varkauden Musti ja Mirri voisi tehdä esimerkiksi kanta-asiakkaille suunnatun kyselyn koskien kehitysideoita. Kysely voitaisiin tehdä sähköpostikyselynä, käyttäen hyväksi kanta-asiakasrekisteriä. On tärkeää ottaa asiakkaat mukaan yrityksen toimintaan ja kuunnella heidän mielipiteitään ja ideoitaan.
Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti lemmikkieläinbisnestä ja sitä, mitä lemmikin omistaminen on nykypäivänä, sekä kerrottiin erilaisista tuotteista ja palveluista lemmikeille. Lisäksi työssä paneuduttiin asiakastyytyväisyyteen ja ostokäyttäytymiseen. Teoriaosuus koostuu myös kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja siihen liittyvistä asioista. Empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely. Kysely toteutettiin paperisena kyselylomakkeena, joka oli esillä Varkauden Mustissa ja Mirrissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 63 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella Varkauden Mustilla ja Mirrillä on uskollinen ja tyytyväinen asiakaskunta. Mainontaan tulisi panostaa kuitenkin enemmän.
Jatkotutkimuksena Varkauden Musti ja Mirri voisi tehdä esimerkiksi kanta-asiakkaille suunnatun kyselyn koskien kehitysideoita. Kysely voitaisiin tehdä sähköpostikyselynä, käyttäen hyväksi kanta-asiakasrekisteriä. On tärkeää ottaa asiakkaat mukaan yrityksen toimintaan ja kuunnella heidän mielipiteitään ja ideoitaan.