CINEMA 4D MoGraph-työkalu ja 3D-animaatio
Väliniemi, Johanna (2014)
Väliniemi, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aikana tutustuttiin Maxon Cinema 4D-ohjelman MoGraph-työkaluun animaattorin näkökulmasta. Tietoa kerättiin mm. tutoriaaleja ja videoita tutkimalla ja omia animaatiokokeiluja tekemällä. Tehdyn tiedonhankinnan tuomien tietojen pohjalta tuotettiin animaatioita ja koostettiin niistä video, joka esittelee MoGraph-työkalua yksinkertaista graafista perusmuotoa animoimalla. Animoitavaksi perusmuodoksi valittiin pallo sen yksinkertaisuuden ja toisaalta monipuolisen animoitavuuden vuoksi.
Tavoitteena oli saada aikaan mahdollisimman näyttävä videokokonaisuus. Valmis video koostuu useista erillisistä lyhytanimaatioista, joissa animoitavaan muotoon sovellettiin eri MoGraph-työkaluja. Henkilökohtaisesti lopputyö oli samalla oppimisprosessi tekijälleen ja sen tarkoitus oli sekä syventää tekijän omaa tietotaitoa Cinema 4D-ohjelmasta ja animaation tekemisestä MoGraph-työkaluja apuna käyttäen että tukea tekijän ammatillista profiilia 3D-animoijana ja -visualisoijana.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus jaettiin karkeasti kahteen osaan: Mograph-työkalun tutkimusvaiheeseen sekä lyhytanimaatioiden tekoprosessin kirjalliseen ja visuaaliseen kuvaamiseen. Tutkimusvaiheessa tarkasteltiin mm MoGraph-työkalun hierarkiaa ja pääperiaatteita sekä sen yleistä asemaa 3D-maailmassa. Tekoprosessin kuvaaminen taas perustuu käytännön osuuteen, jossa kuvataan yleisellä tasolla lyhytanimaatioiden syntyprosessi, jonka kautta myös käytetyt MoGraph-työkalut tulevat ilmi.
Lopputuloksena saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Työn aikana opittiin paremmin käyttämään ja hyödyntämään animaation tekemisessä MoGraph-työkalua ja tuottamaan sen avulla näyttävä video, joka esittelee käytännössä Mograph-työkalun mahdollisuuksia. Lopputuloksessa näkyy myös monipuolisesti, mistä MoGraph-työkalussa on kyse, vaikka työ näyttää loppujen lopuksi vain pintaraapaisun laajan MoGraph-työkalun ja mielikuvituksen yhteistyöstä.
Tavoitteena oli saada aikaan mahdollisimman näyttävä videokokonaisuus. Valmis video koostuu useista erillisistä lyhytanimaatioista, joissa animoitavaan muotoon sovellettiin eri MoGraph-työkaluja. Henkilökohtaisesti lopputyö oli samalla oppimisprosessi tekijälleen ja sen tarkoitus oli sekä syventää tekijän omaa tietotaitoa Cinema 4D-ohjelmasta ja animaation tekemisestä MoGraph-työkaluja apuna käyttäen että tukea tekijän ammatillista profiilia 3D-animoijana ja -visualisoijana.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus jaettiin karkeasti kahteen osaan: Mograph-työkalun tutkimusvaiheeseen sekä lyhytanimaatioiden tekoprosessin kirjalliseen ja visuaaliseen kuvaamiseen. Tutkimusvaiheessa tarkasteltiin mm MoGraph-työkalun hierarkiaa ja pääperiaatteita sekä sen yleistä asemaa 3D-maailmassa. Tekoprosessin kuvaaminen taas perustuu käytännön osuuteen, jossa kuvataan yleisellä tasolla lyhytanimaatioiden syntyprosessi, jonka kautta myös käytetyt MoGraph-työkalut tulevat ilmi.
Lopputuloksena saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Työn aikana opittiin paremmin käyttämään ja hyödyntämään animaation tekemisessä MoGraph-työkalua ja tuottamaan sen avulla näyttävä video, joka esittelee käytännössä Mograph-työkalun mahdollisuuksia. Lopputuloksessa näkyy myös monipuolisesti, mistä MoGraph-työkalussa on kyse, vaikka työ näyttää loppujen lopuksi vain pintaraapaisun laajan MoGraph-työkalun ja mielikuvituksen yhteistyöstä.