Alaistaidot opettajuuden muutoksessa
Rapeli, Inke (2014)
Rapeli, Inke
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata alaistaitoja opettajayhteisön näkökulmasta ja tavoitteena oli opettajuuden tukeminen muutoksessa. Tuotoksena syntyi kuvaus opettajien alaistaidoista opettajuuden tukemiseksi muutoksessa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Omnian ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan työyksikkö, jossa opetetaan tulevia lähihoitajia. Opinnäytetyön ensimmäinen aineiston keruu toteutui kyselylomakkeella aiheena opettajien tarvitsemat alaistaidot. Toinen aineistonkeruu toteutui yhteiskehittelynä Learning Café – menetelmää hyödyntäen. Yhteiskehittelyn aiheena oli opettajuuden muutos ja alaistaidot, jotka tukevat siinä toimimista.
Opettajat tarvitsevat ammatissaan toimiessa alaistaitoja laaja-alaisesti. Alaistaitojen eri osa-alueet linkittyvät ja lomittuvat toinen toisiinsa ollen yhteydessä myös asiantuntijuuteen muun muassa haluna kehittyä ammatillisesti. Opettajien tarvitsemia alaistaitoja mietittäessä kehittämiseen osallistunut työyksikkö huomioi kaikki laajat alaistaitokokonaisuudet luottamus, sitoutuminen ja motivaatio. Luottamuksen alueelta nousivat erityisesti esiin vuorovaikutustaidot, joustavuus ja yhteistyö esimiesten kanssa. Sitoutumisen alueelta nousivat ensisijaisesti esiin luotettavuus, itsetuntemus ja toiminnan eettisyys. Motivaation alueelta nousivat erityisesti esiin oman toiminnan johtaminen ja työpaikan viihtyvyydestä huolehtiminen sekä luottamuksellisen ilmapiirin tukeminen. Mietittäessä alaistaitoja opettajuuden muutoksessa toimittaessa nousivat esiin tilanteesta riippumattomina alaistaitoina vuorovaikutustaidot, oman toiminnan johtaminen ja yhteistyö esimiesten kanssa. Muutoksen sietokyvyn, itsensä kehittämisen ja stressinhallintataitojen merkitys korostuivat alaistaitoina muutoksessa.
Yhtenä opinnäytetyön hyötynä on ollut osallistujien reflektiivinen oman toiminnan analysointi ja uuden ymmärryksen tuoma kehittymismahdollisuus. Ammatillinen vuorovaikutus ja työyhteisötaitojen edistäminen ovat osa Omnian henkilöstöohjelmaa, jonka puitteissa voidaan myös hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia.
Tutkimuksellisena lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Omnian ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan työyksikkö, jossa opetetaan tulevia lähihoitajia. Opinnäytetyön ensimmäinen aineiston keruu toteutui kyselylomakkeella aiheena opettajien tarvitsemat alaistaidot. Toinen aineistonkeruu toteutui yhteiskehittelynä Learning Café – menetelmää hyödyntäen. Yhteiskehittelyn aiheena oli opettajuuden muutos ja alaistaidot, jotka tukevat siinä toimimista.
Opettajat tarvitsevat ammatissaan toimiessa alaistaitoja laaja-alaisesti. Alaistaitojen eri osa-alueet linkittyvät ja lomittuvat toinen toisiinsa ollen yhteydessä myös asiantuntijuuteen muun muassa haluna kehittyä ammatillisesti. Opettajien tarvitsemia alaistaitoja mietittäessä kehittämiseen osallistunut työyksikkö huomioi kaikki laajat alaistaitokokonaisuudet luottamus, sitoutuminen ja motivaatio. Luottamuksen alueelta nousivat erityisesti esiin vuorovaikutustaidot, joustavuus ja yhteistyö esimiesten kanssa. Sitoutumisen alueelta nousivat ensisijaisesti esiin luotettavuus, itsetuntemus ja toiminnan eettisyys. Motivaation alueelta nousivat erityisesti esiin oman toiminnan johtaminen ja työpaikan viihtyvyydestä huolehtiminen sekä luottamuksellisen ilmapiirin tukeminen. Mietittäessä alaistaitoja opettajuuden muutoksessa toimittaessa nousivat esiin tilanteesta riippumattomina alaistaitoina vuorovaikutustaidot, oman toiminnan johtaminen ja yhteistyö esimiesten kanssa. Muutoksen sietokyvyn, itsensä kehittämisen ja stressinhallintataitojen merkitys korostuivat alaistaitoina muutoksessa.
Yhtenä opinnäytetyön hyötynä on ollut osallistujien reflektiivinen oman toiminnan analysointi ja uuden ymmärryksen tuoma kehittymismahdollisuus. Ammatillinen vuorovaikutus ja työyhteisötaitojen edistäminen ovat osa Omnian henkilöstöohjelmaa, jonka puitteissa voidaan myös hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia.