Sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaus- ja perehdytysmateriaalin arviointi kirurgisilla vuodeosastoilla
Näsälä, Miika; Paajanen, Riikka; Paukkunen, Tanja (2014)
Näsälä, Miika
Paajanen, Riikka
Paukkunen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418496
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin opinnäyteyhteistyössä HUS/HYKS:n operatiivisen tulosyksikön sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua ohjaus- ja perehdytysmateriaalia kirurgisilla vuodeosastoilla. Työn tavoitteena on kehittää kyseisen tulosyksikön opiskelijaohjausta.
Aineisto kerättiin HUS/ HYKS:n operatiivisen tulosyksikön neljältä kirurgiselta vuodeosastolta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Analyysin perusteella sairaanhoitajan ohjausmateriaalin keskeisimmiksi sisällöiksi muodostuivat opiskelijan ohjaus ja sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen. Sairaanhoitajaopiskelijan perehdytysmateriaalin keskeisimmiksi sisällöiksi muodostuivat kirurgisen potilaan hoito-työn osaaminen ja opiskelijan rooli harjoittelussa.
Ohjaus- ja perehdytysmateriaalit on tärkeä tarkastaa ajoittain ja päivittää niiden sisällöt. Osastoille on hyvä tehdä omista erikoisosaamisen materiaaleista erikseen oma kansio, jolloin ohjaus- ja perehdytyskansion sisältö ei ole niin vaikealukuinen ja kansion perimmäinen tarkoitus ja idea on tällöin selkeämmin luettavissa.
Aineisto kerättiin HUS/ HYKS:n operatiivisen tulosyksikön neljältä kirurgiselta vuodeosastolta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Analyysin perusteella sairaanhoitajan ohjausmateriaalin keskeisimmiksi sisällöiksi muodostuivat opiskelijan ohjaus ja sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen. Sairaanhoitajaopiskelijan perehdytysmateriaalin keskeisimmiksi sisällöiksi muodostuivat kirurgisen potilaan hoito-työn osaaminen ja opiskelijan rooli harjoittelussa.
Ohjaus- ja perehdytysmateriaalit on tärkeä tarkastaa ajoittain ja päivittää niiden sisällöt. Osastoille on hyvä tehdä omista erikoisosaamisen materiaaleista erikseen oma kansio, jolloin ohjaus- ja perehdytyskansion sisältö ei ole niin vaikealukuinen ja kansion perimmäinen tarkoitus ja idea on tällöin selkeämmin luettavissa.