Opiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien kokemuksia organisaation tuesta opiskelijaohjauksessa
Heinilä, Päivi; Penttinen, Nina; Sillman, Outi (2014)
Heinilä, Päivi
Penttinen, Nina
Sillman, Outi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, minkälaisia kokemuksia opiskelijoita ohjaavilla sairaanhoitajilla oli organisaatiolta saamastaan tuesta opiskelijaohjauksessa. Tavoitteena on, että saatua tietoa hyödynnetään opiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin toukokuussa 2014 ryhmähaastattelulla käyttämällä teemahaastattelun menetelmää. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän sairaanhoitajaa HUS/HYKS operatiivisesta yksiköstä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tulokset luokiteltiin kolmeen yläluokkaan, joita olivat resurssit, johtaminen ja kollegat. Opinnäytetyön tulosten perusteella sairaanhoitajat kokivat, että onnistunutta ohjausta tuki riittävä ohjauskoulutuksen mahdollisuus ja henkilökunta sekä käytettävissä oleva aika. Kliinistä opettajaa pidettiin hyvänä opiskelijaohjauksen apuna, hänen koettiin tukevan enemmän kuin oman esimiehen.
Kokemukset esimiehiltä saadusta tuesta opiskelijaohjaukseen vaihtelivat paljon. Ylemmän johdon tukea opiskelijaohjaukseen sairaanhoitajat eivät juuri kokeneet saavansa. Sairaanhoitajat kokivat tärkeänä tukena hyvän työilmapiirin, joustavuuden ja kollegoilta saadun positiivisen palautteen sekä opiskelijaohjaajien ja opiskelijavastaavasairaanhoitajan verkostoitumisen. Jatkossa tämän opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää tulosyksikössä ja osastoilla opiskelijaohjauksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin toukokuussa 2014 ryhmähaastattelulla käyttämällä teemahaastattelun menetelmää. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän sairaanhoitajaa HUS/HYKS operatiivisesta yksiköstä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tulokset luokiteltiin kolmeen yläluokkaan, joita olivat resurssit, johtaminen ja kollegat. Opinnäytetyön tulosten perusteella sairaanhoitajat kokivat, että onnistunutta ohjausta tuki riittävä ohjauskoulutuksen mahdollisuus ja henkilökunta sekä käytettävissä oleva aika. Kliinistä opettajaa pidettiin hyvänä opiskelijaohjauksen apuna, hänen koettiin tukevan enemmän kuin oman esimiehen.
Kokemukset esimiehiltä saadusta tuesta opiskelijaohjaukseen vaihtelivat paljon. Ylemmän johdon tukea opiskelijaohjaukseen sairaanhoitajat eivät juuri kokeneet saavansa. Sairaanhoitajat kokivat tärkeänä tukena hyvän työilmapiirin, joustavuuden ja kollegoilta saadun positiivisen palautteen sekä opiskelijaohjaajien ja opiskelijavastaavasairaanhoitajan verkostoitumisen. Jatkossa tämän opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää tulosyksikössä ja osastoilla opiskelijaohjauksessa.