Miten toimintaterapeutti osallistaa perheen alakouluikäisen lapsen toimintaterapiaprosessiin? : kirjallisuuskatsaus edistäviin ja estäviin tekijöihin.
Kallio, Maria; Saastamoinen, Reetta; Turunen, Tanja (2014)
Kallio, Maria
Saastamoinen, Reetta
Turunen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten toimintaterapeutti osallistaa perheen alakouluikäisen lapsen toimintaterapiaprosessiin ja mitkä ovat siihen vaikuttavia estäviä ja edistäviä tekijöitä. Yhteistyökumppanina toimi Vajaaliikkeisten Kunto ry, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten ääreis- ja keskushermoston sekä lihaksistosta johtuvien haasteiden tutkimusta, kuntoutusta, hoitoa ja ehkäisyä. Yhdistys pyrkii myös edistämään vammautuneen lapsen tai nuoren oikeutta hyvään elämää ja tulevaisuuteen. Yhteistyö käynnistyi hankkeen ”Lapsen toimiva tukipalvelumalli” kautta. Työn toteutuksessa käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Integroidun kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on muodostaa yleisluontoinen yhteenveto aikaisemmasta tutkimuksesta, jotka suuntautuvat samanlaisiin kysymyksen asetteluihin. Rajauskriteerien avulla materiaalista löytyi viisi artikkelia, joista nousi esille hyvin edistäviä ja estäviä tekijöitä siihen miten toimintaterapeutti osallistaa perheen alakouluikäisen lapsen toimintaterapiaprosessiin. Aineiston analysointia ohjasi teoriaohjautunut sisällönanalyysi. Teoreettisena lähtökoh- tana tutkimuksista nousseiden tulosten käsittelyssä käytettiin Renée Taylorin tarkoituksellisen vuorovaikutuksen mallia. Haastattelimme myös kahta toimintaterapiayrittäjää, jotka kertoivat heidän omista kokemuksistaan ja keinoistaan aiheeseen. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää toimintaterapian ammattilaiset, opiskelijat sekä asiakkaat. Tulokset antavat konkreettisia keinoja perheiden osallistamiseen toimintaterapiaprosessissa. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää laajemmin toimintaterapeuttien näkökulmaa osallistamiseen ja sen toteutumiseen. Osallistamisesta puhutaan monissa tutkimuksissa ja keinojakin osallistamisen edistämiseen oli esitelty, mutta näyttöön perustavaa tietoa sen vaikuttavuudesta ei juurikaan ole tutkittu.