Lasten neurologinen arviointi : kirjallisuuskatsaus Beery VMI, M-FUN ja BOT-2 -arviointivälineistä
Kiviniemi, Karoliina; Pollari, Antti (2014)
Kiviniemi, Karoliina
Pollari, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518600
Tiivistelmä
Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Vajaaliikkeisten Kunto ry (VLK ry). Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mihin tarkoitukseen Suomessa yleisesti käytettyjä arviointivälineitä on käytetty kansainvälisissä tutkimuksissa, jotka käsittelevät neurologisen diagnoosin saaneita, 6-12-vuotiaita lapsia. Opinnäytetyön kysymyksen avulla pyrittiin saavuttamaan tavoite. Opinnäytetyön kysymys oli mihin tarkoitukseen Beery VMI, M-FUN ja BOT-2 -arviointivälineitä on käytetty kansainvälisissä tutkimuksissa neurologisen diagnoosin saaneiden 6-12-vuotiaiden lasten arvioinnissa?
Opinnäytetyön teoria sisälsi lasten neurologisen arvioinnin, karkea- ja hienomotoriikan, visuaalisen hahmottamisen, visuomotoriikan ja motorisen koordinaation sekä Beery VMI, M-FUN ja BOT-2 -arviointivälineet. Teoriat nousivat opinnäytetyön kohderyhmästä ja valikoiduista arviointivälineistä. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta Suomessa yleisesti käytettyjen arviointivälineiden kartoittamiseen ja integroivaa kirjallisuuskatsausta opinnäytetyön rakenteeksi ja kansainvälisen tutkimustiedon kartoittamiseen. Aineiston analysointi toteutettiin ryhmittelyn, esittelyn, erottelun ja päätelmien avulla.
Beery VMI – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksissa arvioimaan motorista koordinaatiota, motorista kontrollia (hienomotorinen koordinaatio ja visuomotoriikka) ja kehitysviivästymiä. M-FUN – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksessa arvioimaan esikouluikäisen lapsen toimintakykyä ja kehitystä. BOT-2 – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksissa arvioimaan tasapainoa, motorista toimintakykyä ja sen vajetta.
Tämä osoittaa, että M-FUN ja BOT-2 – arviointivälineitä oli käytetty tutkimuksissa arviointi-välineen kohderyhmällä standardoidusti. Beery VMI – arviointivälinettä oli tutkimuksissa käytetty standardoidusti arvioitavien osa-alueiden ja kohderyhmän lisäksi hienomotorisen koordinaation ja kehitysviivästymien arviointiin. Tähän vaikuttaa merkittävästi määrittelyiden epätarkkuus käsitteissä ja siinä, minkä osa-alueiden arviointiin tarkasteltavaa arviointivälinettä on käytetty tutkimuksissa.
Opinnäytetyön teoria sisälsi lasten neurologisen arvioinnin, karkea- ja hienomotoriikan, visuaalisen hahmottamisen, visuomotoriikan ja motorisen koordinaation sekä Beery VMI, M-FUN ja BOT-2 -arviointivälineet. Teoriat nousivat opinnäytetyön kohderyhmästä ja valikoiduista arviointivälineistä. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta Suomessa yleisesti käytettyjen arviointivälineiden kartoittamiseen ja integroivaa kirjallisuuskatsausta opinnäytetyön rakenteeksi ja kansainvälisen tutkimustiedon kartoittamiseen. Aineiston analysointi toteutettiin ryhmittelyn, esittelyn, erottelun ja päätelmien avulla.
Beery VMI – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksissa arvioimaan motorista koordinaatiota, motorista kontrollia (hienomotorinen koordinaatio ja visuomotoriikka) ja kehitysviivästymiä. M-FUN – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksessa arvioimaan esikouluikäisen lapsen toimintakykyä ja kehitystä. BOT-2 – arviointivälinettä oli käytetty tutkimuksissa arvioimaan tasapainoa, motorista toimintakykyä ja sen vajetta.
Tämä osoittaa, että M-FUN ja BOT-2 – arviointivälineitä oli käytetty tutkimuksissa arviointi-välineen kohderyhmällä standardoidusti. Beery VMI – arviointivälinettä oli tutkimuksissa käytetty standardoidusti arvioitavien osa-alueiden ja kohderyhmän lisäksi hienomotorisen koordinaation ja kehitysviivästymien arviointiin. Tähän vaikuttaa merkittävästi määrittelyiden epätarkkuus käsitteissä ja siinä, minkä osa-alueiden arviointiin tarkasteltavaa arviointivälinettä on käytetty tutkimuksissa.