Palvelutarjoomat ja palvelujen vakiointi tapahtumissa
Ollila, Saana (2014)
Ollila, Saana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa Sastamala-messuille palvelutarjoomat, eli palvelutuotteet ja palvelut. Tarjoomia muodostettaessa perehdytään asiakaskokemukseen ja asiakasryhmien määrittelyyn. Sastamala-messujen asiakasryhmiksi on määritelty kävijät ja näytteilleasettajat, joten palvelutarjoomat muodostetaan molemmille ryhmille. Palvelupaketit muodostavat tarjooman mitä-näkökulman ja palvelupolut miten-näkökulman.
Työssä selvitetään myös miten palveluja voi vakioida. Kysymykseen etsitään vastausta lähdeaineistosta. Palvelujen modularisointia ja massarätälöintiä tutkitaan ja liitetään Sastamala-messujen toimintaympäristöön.
Työssä käsitellään lisäksi tapahtumia osana elinkeinoja, matkailua ja kaupunkien vetovoimaa. Tämä on luonnollinen näkökulma työhön, koska tilaajana toimii Sastamalan Seudun Yrityspalvelu Oy. Kyseessä on seudullinen yrityspalveluyhtiö, jonka toimenkuvaan kuuluu muun muassa elinkeinojen kehittäminen, Sastamalan kaupungin markkinointi sekä seudullinen matkailu.
Opinnäytetyössä on käytetty lähestymistapana palvelumuotoilua sekä tapaustutkimusta. Menetelminä ovat olleet kyselyt ja haastattelut, joista saadut aineistot on analysoitu sisällönanalyysillä.
Keskeisimpinä tuloksina esille nousivat segmentoinnin tärkeys, kokonaisuuksien tarve, asiakaslähtöisyys, palvelujen nopeus ja helppous, liitännäispalvelujen kokeminen tärkeänä, mutta myös näytteilleasettajien myyntiä heikentävänä tekijänä sekä laajan palvelutarjonnan tärkeä merkitys.
Opinnäytetyö tuo konkreettista hyötyä tekijälle ja tilaajalle, sillä se helpottaa Sastamala-messujen alkuun saattamista. Työ tarjoaa valmista tietoa palvelutarjoomien rakentamiseen. Nämä tiedot ovat tietysti myös muiden hyödynnettävissä. Opinnäytetyöstä voi löytää myös laajempaa hyötyä, sillä työssä tuodaan esille esimerkiksi malli kulttuuri- ja tapahtumapalvelujen tuottamiseen kuntaorganisaatiossa.
Työssä selvitetään myös miten palveluja voi vakioida. Kysymykseen etsitään vastausta lähdeaineistosta. Palvelujen modularisointia ja massarätälöintiä tutkitaan ja liitetään Sastamala-messujen toimintaympäristöön.
Työssä käsitellään lisäksi tapahtumia osana elinkeinoja, matkailua ja kaupunkien vetovoimaa. Tämä on luonnollinen näkökulma työhön, koska tilaajana toimii Sastamalan Seudun Yrityspalvelu Oy. Kyseessä on seudullinen yrityspalveluyhtiö, jonka toimenkuvaan kuuluu muun muassa elinkeinojen kehittäminen, Sastamalan kaupungin markkinointi sekä seudullinen matkailu.
Opinnäytetyössä on käytetty lähestymistapana palvelumuotoilua sekä tapaustutkimusta. Menetelminä ovat olleet kyselyt ja haastattelut, joista saadut aineistot on analysoitu sisällönanalyysillä.
Keskeisimpinä tuloksina esille nousivat segmentoinnin tärkeys, kokonaisuuksien tarve, asiakaslähtöisyys, palvelujen nopeus ja helppous, liitännäispalvelujen kokeminen tärkeänä, mutta myös näytteilleasettajien myyntiä heikentävänä tekijänä sekä laajan palvelutarjonnan tärkeä merkitys.
Opinnäytetyö tuo konkreettista hyötyä tekijälle ja tilaajalle, sillä se helpottaa Sastamala-messujen alkuun saattamista. Työ tarjoaa valmista tietoa palvelutarjoomien rakentamiseen. Nämä tiedot ovat tietysti myös muiden hyödynnettävissä. Opinnäytetyöstä voi löytää myös laajempaa hyötyä, sillä työssä tuodaan esille esimerkiksi malli kulttuuri- ja tapahtumapalvelujen tuottamiseen kuntaorganisaatiossa.