Varhaisten oppilaskotien kehittyminen Helsingissä vuosina 1889-1939
Lindh, Anu; Mässeli, Katri; Ryynänen, Sanna (2014)
Lindh, Anu
Mässeli, Katri
Ryynänen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518625
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme on tarkoitus selvittää historiantutkimuksen keinoja hyödyntäen varhaisten sairaanhoitajien oppilaskotien kehittymistä Helsingissä vuosina 1889 – 1939. Aihetta tarkastellaan osana naisen aseman, sairaalalaitosten, sairaanhoitajan ammatin ja koulutuksen kehittymistä. Tarkoituksenamme on myös ollut koota varhaisia sairaanhoitajien oppilaskoteja koskevaa sirpaleista tietoa mahdollisimman eheäksi kokonaisuudeksi. Työ on osa Metropolia ammattikorkeakoulun Terveysalan Hoitotyön koulutuksen museon opinnäytetyö-projektia ”Hoitotyö ja sen koulutuksen historiasta nykypäiviin ja tulevaisuuteen”. Opinnäytetyön aineisto koostuu Suomen Sairaanhoitajataryhdistyksen arkistomateriaalista, Hoitotyön koulutuksen museon aineistosta, Epione -lehden vuosikerroista, Sairaanhoitajatar -lehden vuosikerroista sekä sairaanhoitajaoppilas Eila Porra yksityiskirjeistä. Aineiston valinnassa käytettiin hakusanoja oppilaskoti, elevhemmet, elevskolan ja sairaanhoitajataroppilas. Aineistosta poimittiin myös kuvauksia elämästä oppilaskodissa. Työn viitekehyksenä on naisen oikeuksien ja aseman kehittyminen osana suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä. Historialliset tapahtumat kirjattiin havainnollistavasti aikajanalle. Opinnäytetyömme tuo esille nuoren ammattikunnan syntyyn ja kehitykseen liittyviä haasteita. Sairaanhoitajan ammatin syntyyn ovat kiinteästi vaikuttaneet suomalaisen yhteiskunnan ja erityisesti sairaaloiden kehittyminen. Oppilaskodit osana sairaanhoitajien koulutuksen kehittymistä ovat tutkittavan ajanjakson hengen mukaisesti tukeneet näitä ilmiöitä. Kun sairaanhoitajaoppilas oppi uuden ammatin, oppilaskodissa asuessaan häntä voitiin samanaikaisesti sivistää ja kasvattaa sekä samalla turvata sairaaloiden työvoiman saanti. Vaikka olosuhteet oppilaskodeissa olivatkin toisinaan ankarat, ilman niiden suomaa tukea ja turvaa ei moni olisi 1800-1900 -lukujen taitteessa selviytynyt sairaanhoitajattaren opinnoistaan. Elämä oppilaskodissa oli monelle ikimuistoinen ja valmistuessaan moni sairaanhoitajaoppilas haikeana jätti hyvästit oppilaskodille ja opiskeluaikana syntyneille ystävyyssuhteille.