SEKSUAALIVÄHEMMISTÖIHIN KUULUVIEN NUORTEN MIELENTERVEYS JA SIIHEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Asikainen, Laura (2014)
Asikainen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718820
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemuksia omasta mielenterveydestään ja siitä, mitkä asiat tukevat tai heikentävät heidän mielenterveyttään. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat oman mielenterveytensä sekä viedä tämä tieto työelämässä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) yleissairaalapsykiatrisella osastolla toimiville sairaanhoitajille, jotta he pystyvät hyödyntämään tietoja omassa työssään. Tämän lisäksi myös muissa organisaatioissa toimivat henkilöt voivat hyödyntää työn tuloksia tukiessaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten mielenterveyttä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisesti qruiser-nimisellä verkkosivustolla, joka on seksuaalivähemmistöihin kuuluville henkilöille tarkoitettu yhteisö sekä keskustelupalsta. Vastaaminen tapahtui Webropol-sivuston kautta siten, että vastaajat kirjoittivat essee-muotoisen kirjoitelman kokemuksistaan. Esseitä palautui yhteensä 25 kappaletta. Kirjoittajat olivat 15–25 vuotiaita. Vastaajista suurin osa oli miehiä. Vastaajien seksuaalinen suuntautuminen vaihteli homoseksuaalien ja biseksuaalien välillä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Yläluokiksi muodostuivat myöntämisen ja hyväksynnän ristiriitaisuuteen vaikuttavat tekijät, seksuaalisen suuntautumisen hyväksyttävyyteen itselle ja muille vaikuttavat tekijät sekä sosiaalisten suhteiden ja ympäristön vaikuttavat tekijät.
Tutkimustulosten mukaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat tai ovat kokeneet ongelmia oman identiteettinsä kanssa. Oma identiteetti on voitu kieltää itseltä, identiteettiä on saatettu salailla muilta tai muille on esitetty itsen olevan muuta kuin oikeasti on. Kouluelämässä nuori on voinut joutua seksuaalisen suuntautumisen takia kiusatuksi tai syrjityksi. Vastaajat kokivat toivottomuutta, yksinäisyyttä sekä häpeää. Osa vastaajista koki, että seksuaalinen suuntautuminen ja siihen liittyvät lieveilmiöt ovat aiheuttaneet mielenterveyshäiriön. Perheeltä ja ystäviltä saatu hyväksyntä koettiin tärkeänä. Yhteiskunnan asenteet nähtiin kielteisinä ja syrjivinä. Mielenterveyteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä tuli esille vain muutamissa vastauksissa. Näitä tekijöitä olivat muun muassa oman identiteetin ja ”lokeron” löytäminen, ystävien tuki ja hyväksyntä, perheen suhtautuminen asiaan positiivisesti sekä vertaistuki.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää työelämässä. Asioita voi käsitellä nuoren kanssa esimerkiksi hoitosuhdekeskusteluissa tai terapiassa. Mielenterveyttä heikentävät tekijät tulisi saada minimoitua ja auttaa nuorta hyväksymään oma identiteettinsä. Näihin asioihin voitaisiin puuttua ennaltaehkäisemällä koulukiusaamista, muuttamalla yhteiskunnallisia rakenteita, lisäämällä yhteiskunnan suvaitsevaisuutta sekä lisäämällä tietoa niillä aloilla, joissa työntekijät kohtaavat seksuaalivähemmistöihin kuuluvia nuoria, kuten kouluissa, terveydenhuollossa sekä nuorisotyössä. Sen sijaan mielenterveyteen positiivisesti vaikuttavia asioita tulisi tukea ja vahvistaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisesti qruiser-nimisellä verkkosivustolla, joka on seksuaalivähemmistöihin kuuluville henkilöille tarkoitettu yhteisö sekä keskustelupalsta. Vastaaminen tapahtui Webropol-sivuston kautta siten, että vastaajat kirjoittivat essee-muotoisen kirjoitelman kokemuksistaan. Esseitä palautui yhteensä 25 kappaletta. Kirjoittajat olivat 15–25 vuotiaita. Vastaajista suurin osa oli miehiä. Vastaajien seksuaalinen suuntautuminen vaihteli homoseksuaalien ja biseksuaalien välillä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Yläluokiksi muodostuivat myöntämisen ja hyväksynnän ristiriitaisuuteen vaikuttavat tekijät, seksuaalisen suuntautumisen hyväksyttävyyteen itselle ja muille vaikuttavat tekijät sekä sosiaalisten suhteiden ja ympäristön vaikuttavat tekijät.
Tutkimustulosten mukaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat tai ovat kokeneet ongelmia oman identiteettinsä kanssa. Oma identiteetti on voitu kieltää itseltä, identiteettiä on saatettu salailla muilta tai muille on esitetty itsen olevan muuta kuin oikeasti on. Kouluelämässä nuori on voinut joutua seksuaalisen suuntautumisen takia kiusatuksi tai syrjityksi. Vastaajat kokivat toivottomuutta, yksinäisyyttä sekä häpeää. Osa vastaajista koki, että seksuaalinen suuntautuminen ja siihen liittyvät lieveilmiöt ovat aiheuttaneet mielenterveyshäiriön. Perheeltä ja ystäviltä saatu hyväksyntä koettiin tärkeänä. Yhteiskunnan asenteet nähtiin kielteisinä ja syrjivinä. Mielenterveyteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä tuli esille vain muutamissa vastauksissa. Näitä tekijöitä olivat muun muassa oman identiteetin ja ”lokeron” löytäminen, ystävien tuki ja hyväksyntä, perheen suhtautuminen asiaan positiivisesti sekä vertaistuki.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää työelämässä. Asioita voi käsitellä nuoren kanssa esimerkiksi hoitosuhdekeskusteluissa tai terapiassa. Mielenterveyttä heikentävät tekijät tulisi saada minimoitua ja auttaa nuorta hyväksymään oma identiteettinsä. Näihin asioihin voitaisiin puuttua ennaltaehkäisemällä koulukiusaamista, muuttamalla yhteiskunnallisia rakenteita, lisäämällä yhteiskunnan suvaitsevaisuutta sekä lisäämällä tietoa niillä aloilla, joissa työntekijät kohtaavat seksuaalivähemmistöihin kuuluvia nuoria, kuten kouluissa, terveydenhuollossa sekä nuorisotyössä. Sen sijaan mielenterveyteen positiivisesti vaikuttavia asioita tulisi tukea ja vahvistaa.