Akkutekniikan keskeiset periaatteet ja käsitteet: akkukoulutuspäivän materiaalit
Siekkinen, Maria (2024)
Siekkinen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194706
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty VAMIAn opettajille järjestettävää koulutuspäivää varten. Koulutuspäivä järjestetään akkusektorin kasvavan työvoimatarpeen takia. Tavoitteena on muodostaa koko akkuarvoketjun työntekijöille sopiva oppimateriaali, joka soveltuu kaikille, jotka ovat samalla koulutustasolla kuin VAMIAn opettajat.
Opinnäytteessä perehdytään ensimmäisenä akkusektoriin sekä akkuarvoketjuun. Tämän jälkeen tarkastellaan akkuarvoketjun eri vaiheiden työtehtäviä. Seuraavaksi kerrotaan mahdollisista koulutusmenetelmistä. Tämän jälkeen muodostetaan oppimateriaalit koulutuspäivää varten. Viimeisenä opinnäytetyössä on pohdintaa akkusektorista sekä oppimateriaalien muodostamisesta. Käytetyt tutkimusaineistot koostuvat erilaisista akkusektorista tehdyistä raporteista ja kirjallisuudesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että akkusektorin työvoiman tarve on huomattavassa kasvussa. Näin ollen tarve kouluttaa osaavaa työvoimaa on myös suuri. Akkuarvoketjun tarkastelu paljastaa litiumioniakkujen olevan pääasiallinen kaupallinen akkukemia tällä hetkellä. Tämän takia oppimateriaalit keskittyvät litiumioniakkuihin. Oppimateriaaleissa on otettu huomioon koulutuksen pituus, aiherajaus sekä aiempi osaaminen.
Opinnäytteessä perehdytään ensimmäisenä akkusektoriin sekä akkuarvoketjuun. Tämän jälkeen tarkastellaan akkuarvoketjun eri vaiheiden työtehtäviä. Seuraavaksi kerrotaan mahdollisista koulutusmenetelmistä. Tämän jälkeen muodostetaan oppimateriaalit koulutuspäivää varten. Viimeisenä opinnäytetyössä on pohdintaa akkusektorista sekä oppimateriaalien muodostamisesta. Käytetyt tutkimusaineistot koostuvat erilaisista akkusektorista tehdyistä raporteista ja kirjallisuudesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että akkusektorin työvoiman tarve on huomattavassa kasvussa. Näin ollen tarve kouluttaa osaavaa työvoimaa on myös suuri. Akkuarvoketjun tarkastelu paljastaa litiumioniakkujen olevan pääasiallinen kaupallinen akkukemia tällä hetkellä. Tämän takia oppimateriaalit keskittyvät litiumioniakkuihin. Oppimateriaaleissa on otettu huomioon koulutuksen pituus, aiherajaus sekä aiempi osaaminen.