Verkkokaupan analysointi monikanavaisessa käyttötavarakaupassa : Ohjeistus onnistuneen sisältöstrategian luomiseen ja verkkokauppa-analytiikkaan
Turunen, Emilia (2014)
Turunen, Emilia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehdyttää lukija monikanavaiseen ajattelutapaan, verkkokaupan analytiikkaan sekä sisältöstrategiaan ja -markkinointiin. Lisäksi opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli tarkoitus luoda ohjeistus verkkokauppa-analytiikkaan sekä onnistuneen sisältöstrategian luomiseen. Tarkoituksena oli tehdä selkeä ohjeistus siitä, miten päästä alkuun verkkokaupan seurantaan ja sisältöstrategiaan liittyvissä toimenpiteissä.
Työn viitekehyksessä on käsitelty monikanavaisuutta, verkkokauppaa, sisältöstrategiaa sekä verkkokaupan analysointia ja mittaamista. Käsiteltävät aiheet liittyvät oleellisesti toisiinsa ja osoittavat niitä kaikkia tarvittavan aidossa monikanavaisuudessa.
Toiminnallinen tutkimusmenetelmä tuki työn lopullista päämäärää, eli ohjeistuksen luomista viitekehyksen pohjalta. Viitekehyksen pohjana käytetty aineisto oli pääpainoltaan alan kirjallisuutta sekä erilaisia ajankohtaisartikkeleita. Aineiston pohjalta syntynyt teksti on osin vuorovaikutteista, jossa teoria yhdistyy käytäntöön.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että aito monikanavaisuus vaatii kaikkien eri kanavien saumatonta yhteistyötä, jonka tärkeimpiä osia ovat sekä verkkokaupan analysoinnin hyödyntäminen yrityksen kaikessa toiminnassa, että toimiva sisältöstrategia. Yritys ei voi menestyä monikanavaisella strategialla, jos asiakkaiden toimintaa verkossa ei ymmärretä. Vasta analytiikan ja onnistuneen sisältöstrategian avulla asiakkaiden toimintaa pystytään aidosti ymmärtämään ja ohjaamaan kaikissa eri kanavissa.
Työn viitekehyksessä on käsitelty monikanavaisuutta, verkkokauppaa, sisältöstrategiaa sekä verkkokaupan analysointia ja mittaamista. Käsiteltävät aiheet liittyvät oleellisesti toisiinsa ja osoittavat niitä kaikkia tarvittavan aidossa monikanavaisuudessa.
Toiminnallinen tutkimusmenetelmä tuki työn lopullista päämäärää, eli ohjeistuksen luomista viitekehyksen pohjalta. Viitekehyksen pohjana käytetty aineisto oli pääpainoltaan alan kirjallisuutta sekä erilaisia ajankohtaisartikkeleita. Aineiston pohjalta syntynyt teksti on osin vuorovaikutteista, jossa teoria yhdistyy käytäntöön.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että aito monikanavaisuus vaatii kaikkien eri kanavien saumatonta yhteistyötä, jonka tärkeimpiä osia ovat sekä verkkokaupan analysoinnin hyödyntäminen yrityksen kaikessa toiminnassa, että toimiva sisältöstrategia. Yritys ei voi menestyä monikanavaisella strategialla, jos asiakkaiden toimintaa verkossa ei ymmärretä. Vasta analytiikan ja onnistuneen sisältöstrategian avulla asiakkaiden toimintaa pystytään aidosti ymmärtämään ja ohjaamaan kaikissa eri kanavissa.