Ookko nää ritti, viihykkö nää Oulusa? : brittimatkailijat Oulussa kesällä 2014
Asilainen, Tarja (2014)
Asilainen, Tarja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318063
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat Oulun vetovoimatekijöitä brittimatkailijoille, miten Oulun vetovoimaa voidaan lisätä brittimatkailijoiden keskuudessa sekä miten brittimatkailijoita voidaan segmentoida. Työn toimeksiantajana toimi BusinessOulu. Lisäksi tavoitteena oli luoda vertailukelpoinen kysely, jota BusinessOulu voi hyödyntää myös muissa tutkimuksissa. Brittimatkailijoiden määrä Oulussa on kasvanut vuonna 2013, eikä siihen liittyviä syitä ole tutkittu.
Tutkimusongelmaa selvitettiin brittimatkailijoille suunnatun kyselyn avulla, joka oli vastattavissa sekä paperisena että sähköisenä heinä- ja elokuussa 2014 useissa hotelleissa Oulussa ja Oulun matkailuneuvonnassa. Tutkimustulokset analysoitiin Webropolin avulla. Kyselyyn vastasi 36 brittiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee matkailun kysyntää sekä tarjontaa. Matkailun kysyntään liittyen käsitellään matkustusmotivaatiota, työntövoimatekijöitä ja matkustamisen motiiveja, matkailijatyyppejä ja segmenttejä, matkailijoita kuluttajina sekä matkakohteen valinnan prosessia. Matkailun tarjontaan liittyen käydään läpi kohdealueen tarjonnan edellytyksiä ja kohdealueen vetovoimatekijöitä ja attraktioita. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi myös Suomea sekä Oulua matkakohteina. Lisäksi esitellään Suomen tunnettuus ja mielikuvat Iso-Britanniassa sekä brittien matkailutilastoja Suomessa että Oulussa.
Kyselytutkimuksen otos on hyvin pieni, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia brittimatkailijoita Oulussa. Kuitenkin tulokset voivat olla suuntaa antavia ja ne kertovat tähän tutkimukseen vastanneista. Tutkimukseen osallistuneet ovat matkailijaprofiililtaan pääasiassa bisnesmatkailijoita, 50-59-vuotiaita, naimisissa, työssä käyviä ja heillä on tohtorin tutkinto. Vastaajista eniten on miehiä. Pääasiassa britit matkustavat yksin tai kumppanin kanssa. Keskimäärin britit yöpyivät Oulussa 3-4 yötä ja yöpyivät eniten hotelleissa. Bisneksen tekoon liittyvät asiat sekä tapahtumat toimivat Oulun merkittävinä vetovoimatekijöinä kyselyyn vastanneille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat Oulun vetovoimatekijöitä brittimatkailijoille, miten Oulun vetovoimaa voidaan lisätä brittimatkailijoiden keskuudessa sekä miten brittimatkailijoita voidaan segmentoida. Työn toimeksiantajana toimi BusinessOulu. Lisäksi tavoitteena oli luoda vertailukelpoinen kysely, jota BusinessOulu voi hyödyntää myös muissa tutkimuksissa. Brittimatkailijoiden määrä Oulussa on kasvanut vuonna 2013, eikä siihen liittyviä syitä ole tutkittu.
Tutkimusongelmaa selvitettiin brittimatkailijoille suunnatun kyselyn avulla, joka oli vastattavissa sekä paperisena että sähköisenä heinä- ja elokuussa 2014 useissa hotelleissa Oulussa ja Oulun matkailuneuvonnassa. Tutkimustulokset analysoitiin Webropolin avulla. Kyselyyn vastasi 36 brittiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee matkailun kysyntää sekä tarjontaa. Matkailun kysyntään liittyen käsitellään matkustusmotivaatiota, työntövoimatekijöitä ja matkustamisen motiiveja, matkailijatyyppejä ja segmenttejä, matkailijoita kuluttajina sekä matkakohteen valinnan prosessia. Matkailun tarjontaan liittyen käydään läpi kohdealueen tarjonnan edellytyksiä ja kohdealueen vetovoimatekijöitä ja attraktioita. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi myös Suomea sekä Oulua matkakohteina. Lisäksi esitellään Suomen tunnettuus ja mielikuvat Iso-Britanniassa sekä brittien matkailutilastoja Suomessa että Oulussa.
Kyselytutkimuksen otos on hyvin pieni, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia brittimatkailijoita Oulussa. Kuitenkin tulokset voivat olla suuntaa antavia ja ne kertovat tähän tutkimukseen vastanneista. Tutkimukseen osallistuneet ovat matkailijaprofiililtaan pääasiassa bisnesmatkailijoita, 50-59-vuotiaita, naimisissa, työssä käyviä ja heillä on tohtorin tutkinto. Vastaajista eniten on miehiä. Pääasiassa britit matkustavat yksin tai kumppanin kanssa. Keskimäärin britit yöpyivät Oulussa 3-4 yötä ja yöpyivät eniten hotelleissa. Bisneksen tekoon liittyvät asiat sekä tapahtumat toimivat Oulun merkittävinä vetovoimatekijöinä kyselyyn vastanneille.