Sosiokulttuurista innostamista ilmaisupainotteisella työpajalla
Tuomi, Satu (2014)
Tuomi, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418541
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä peilataan sosiokulttuurisen innostamisen teoriaa erään suomalaisen ilmaisupainotteisen työpajan prosessissa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta ilmaisupainotteisen työpajan mahdollisuuksista toimia sosiokulttuurisena innostajana ja vaikuttajana yhteiskuntamme haasteisiin. Työssä tutkitaan, miten sosiokulttuurisen innostamisen teoria toteutuu ilmaisupainotteisessa työpajaprosessissa ja millaiset tekijät vahvistavat ja heikentävät osallistujien innostumista.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen. Tutkimusaineisto muodostuu neljän osallistujan haastatteluista sekä tekijän huomioista pajaprosessin havainnoijana ja ryhmän jäsenenä.
Tutkimuksen haastateltavat kertovat kokemuksiaan työpajaprosessista ja sen vaikutuksista liittyen innostumiseen, osallistumiseen sekä aktiiviseen toimintaan. Näin syntyy tietoa työpajatoiminnan ja ohjaajan roolista innostajana.
Työssä ilmenee, että Ilmaisupainotteinen työpajaprosessi on osallistujalleen innostavaa ja osallistavaa. Työpajatoiminta ei kuitenkaan aktivoi osallistujiaan itsenäisiksi toimijoiksi yhteiskunnassa, ainakaan heti. Tulosten mukaan yhdessä tekeminen ja teatteri menetelmänä ovat yhdessä sosiokulttuurista innostamista. Tärkein rooli innostamisessa on innostajalla sekä toisilla innostujilla, ryhmällä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen. Tutkimusaineisto muodostuu neljän osallistujan haastatteluista sekä tekijän huomioista pajaprosessin havainnoijana ja ryhmän jäsenenä.
Tutkimuksen haastateltavat kertovat kokemuksiaan työpajaprosessista ja sen vaikutuksista liittyen innostumiseen, osallistumiseen sekä aktiiviseen toimintaan. Näin syntyy tietoa työpajatoiminnan ja ohjaajan roolista innostajana.
Työssä ilmenee, että Ilmaisupainotteinen työpajaprosessi on osallistujalleen innostavaa ja osallistavaa. Työpajatoiminta ei kuitenkaan aktivoi osallistujiaan itsenäisiksi toimijoiksi yhteiskunnassa, ainakaan heti. Tulosten mukaan yhdessä tekeminen ja teatteri menetelmänä ovat yhdessä sosiokulttuurista innostamista. Tärkein rooli innostamisessa on innostajalla sekä toisilla innostujilla, ryhmällä.