Työhyvinvointi ja yrityksen taloudellinen tuloksellisuus : Case Pohjolan Osuuspankki
Keskitalo, Niina; Keloneva, Helmi (2014)
Keskitalo, Niina
Keloneva, Helmi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318238
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on henkilöstön työhyvinvointi, jossa näkökulmana ovat yksilön omat toimet sekä työhyvinvoinnin vaikuttavuus yrityksen talouteen. Työhyvinvoinnin vaikutus yrityksen taloudelle on merkittävä yksilön oman hyvinvoinnin lisäksi. Tavoitteenamme on kartoittaa ja kehittää sekä ylläpitää työhyvinvointia yksilön omiin toimintapoihin keskittyen. Rajasimme tutkimuksemme Koskikadun konttorin henkilöstöön ja yksilön näkökulmaan työhyvinvoinnissa. Aihe on merkittävä itse yritykselle, koska työhyvinvointi koskettaa heitä läheisesti ja sen parantaminen on kannattavaa myös taloudellisesti. Työhyvinvointia korostetaan paljon myös yleisesti nykyisessä yritysmaailmassa ja sen kehittämistä pidetään erittäin tärkeänä.
Suoritamme opinnäytetyömme tutkimuksen tapaustukimuksena ja toimeksiantajanamme toimii Pohjolan Osuuspankki. Teorian hankinnassa käytämme sekä kirjallisia että sähköisiä tietolähteitä. Työhyvinvoinnin nykytilan kartoittamisessa käytämme tiedonhankintakeinoina kyselyä ja lisäksi toteutamme mielipidehaastattelun Pohjolan Osuuspankin henkilöstöpäälikölle. Tiedonhankinnan keräämisessä henkilöstöltä käytämme lomakekyselyä, joka koskettaa koko Koskikadun konttorin henkilöstöä pois lukien Pohjolan Osuuspankin Kiinteistökeskuksen työntekijät.
Johtopäätöksenä totesimme, että Koskikadun konttorin henkilöstön työhyvinvoinnin taso on suhteellisen hyvä ja työhyvinvoinnin kehittämisen sijaan etenkin sen ylläpitäminen on tärkeää. Henkilöstö oli tietoinen omista vaikutusmahdollisuuksistaan omaan työhyvinvointiin ja monia toimenpiteitä tehtiinkin säännöllisesti. Myös useita työhyvinvoinnin kehittämisideoita tuotiin kyselyssä esille.
Suoritamme opinnäytetyömme tutkimuksen tapaustukimuksena ja toimeksiantajanamme toimii Pohjolan Osuuspankki. Teorian hankinnassa käytämme sekä kirjallisia että sähköisiä tietolähteitä. Työhyvinvoinnin nykytilan kartoittamisessa käytämme tiedonhankintakeinoina kyselyä ja lisäksi toteutamme mielipidehaastattelun Pohjolan Osuuspankin henkilöstöpäälikölle. Tiedonhankinnan keräämisessä henkilöstöltä käytämme lomakekyselyä, joka koskettaa koko Koskikadun konttorin henkilöstöä pois lukien Pohjolan Osuuspankin Kiinteistökeskuksen työntekijät.
Johtopäätöksenä totesimme, että Koskikadun konttorin henkilöstön työhyvinvoinnin taso on suhteellisen hyvä ja työhyvinvoinnin kehittämisen sijaan etenkin sen ylläpitäminen on tärkeää. Henkilöstö oli tietoinen omista vaikutusmahdollisuuksistaan omaan työhyvinvointiin ja monia toimenpiteitä tehtiinkin säännöllisesti. Myös useita työhyvinvoinnin kehittämisideoita tuotiin kyselyssä esille.