Dokumenttielokuvan ohjaajan luova prosessi ja vuorovaikutus : tapaustutkimus dokumenttielokuvasta Berliini
Wernick, Elena (2014)
Wernick, Elena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418493
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallinen tutkielma, jossa tarkastellaan dokumenttielokuvan ohjaajan luovaa prosessia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tapaustutkimuksena on Berliini-dokumenttielokuvan tekoprosessi.
Työssä sovelletaan toimintatutkimuksellisen lähestymistavan, tapaustutkimuksen sekä teemahaastattelun menetelmiä. Dokumenttielokuvan tekoprosessin eri vaiheiden ohjaajan luovaa prosessia sekä vuorovaikutusta kuvattavien ja tekijöiden välillä kriittisesti reflektoidaan, sekä vertaillaan kahden kokeneen dokumenttielokuvan tekijän Jouko Aaltosen ja Katja Gauriloffin kokemuksiin.
Dokumenttielokuva taidemuotona ja journalistinen tv-dokumentti ovat lähestymistavoiltaan erilaisia ja erilaista työprosessia ja työotetta edellyttäviä genrejä. Ohjaajan täytyy tiedostaa oma tekemisen strategiansa ja lähestymistapansa suhteessa dokumenttielokuvan aiheeseen.
Dokumenttielokuvan ohjaajan on oltava tietoinen oman työnsä ytimessä olevasta luovasta prosessista ja on huolehdittava sen toimivuudesta. Luova prosessi on intuitiivinen ja altis häiriöille. Omaa intuitiota on kuunneltavaa ja seurattavaa luovassa prosessissa, sekä dokumenttielokuvan liittyvässä vuorovaikutuksessa kuvattavien ja työryhmän jäsenten kanssa.
Ohjaajan pitää sisäistää vastuullinen asemansa muden työryhmän jäsenten nähden. Dokumenttielokuvan teko vaatii ohjaajalta selkeää vuorovaikutusta tekijätiimin ja kuvattavien kanssa. Oman elokuvallisen vision toteutumiseen tarvitaan sekä vahvaa tahtoa että taitoa antaa tilaa muiden työryhmän jäsenten luovuudelle.
Dokumenttielokuva tehdään usein monikulttuurisessa ympäristössä. Vuorovaikutuksessa työryhmän jäsenten välillä sekä elokuvan päähenkilöiden kanssa on mahdollista rakentaa kieli- ja kulttuurieroja ylittävä kolmas kulttuuri, jossa toiminnan tavoitteet ja periaatteet ovat yhteisiä.
Työssä sovelletaan toimintatutkimuksellisen lähestymistavan, tapaustutkimuksen sekä teemahaastattelun menetelmiä. Dokumenttielokuvan tekoprosessin eri vaiheiden ohjaajan luovaa prosessia sekä vuorovaikutusta kuvattavien ja tekijöiden välillä kriittisesti reflektoidaan, sekä vertaillaan kahden kokeneen dokumenttielokuvan tekijän Jouko Aaltosen ja Katja Gauriloffin kokemuksiin.
Dokumenttielokuva taidemuotona ja journalistinen tv-dokumentti ovat lähestymistavoiltaan erilaisia ja erilaista työprosessia ja työotetta edellyttäviä genrejä. Ohjaajan täytyy tiedostaa oma tekemisen strategiansa ja lähestymistapansa suhteessa dokumenttielokuvan aiheeseen.
Dokumenttielokuvan ohjaajan on oltava tietoinen oman työnsä ytimessä olevasta luovasta prosessista ja on huolehdittava sen toimivuudesta. Luova prosessi on intuitiivinen ja altis häiriöille. Omaa intuitiota on kuunneltavaa ja seurattavaa luovassa prosessissa, sekä dokumenttielokuvan liittyvässä vuorovaikutuksessa kuvattavien ja työryhmän jäsenten kanssa.
Ohjaajan pitää sisäistää vastuullinen asemansa muden työryhmän jäsenten nähden. Dokumenttielokuvan teko vaatii ohjaajalta selkeää vuorovaikutusta tekijätiimin ja kuvattavien kanssa. Oman elokuvallisen vision toteutumiseen tarvitaan sekä vahvaa tahtoa että taitoa antaa tilaa muiden työryhmän jäsenten luovuudelle.
Dokumenttielokuva tehdään usein monikulttuurisessa ympäristössä. Vuorovaikutuksessa työryhmän jäsenten välillä sekä elokuvan päähenkilöiden kanssa on mahdollista rakentaa kieli- ja kulttuurieroja ylittävä kolmas kulttuuri, jossa toiminnan tavoitteet ja periaatteet ovat yhteisiä.