Dokumenttielokuva ja etiikka : Viola-käsikirjoituksen eettiset ratkaisut
Tähtisalmi, Pihla (2014)
Tähtisalmi, Pihla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518696
Tiivistelmä
Opinnäyte on monimuotoinen. Se koostuu tästä kirjallisesta osasta ja teososasta, joka on dokumenttielokuvan Viola käsikirjoitus. Käsikirjoitus on tehty vuonna 2014. Elokuva kuvataan vuonna 2015.
Tutkimusosassa määritellään ensin teorialähteiden pohjalta dokumenttielokuvan etiikkaan liittyvät keskeiset käsitteet dokumenttielokuva, etiikka ja valta. Teoriaosassa tarkastellaan keskeisiä käsitteitä suhteessa dokumenttielokuvaan ja tekijän etiikkaan. Työssä pohditaan tekijän eettistä vastuuta suhteessa kuvattavaan elokuvan kohteeseen. Tekijä on hankkinut tietoa myös asiantuntijahaastattelujen kautta.
Työn jälkipuoliskolla analysoidaan teososaa, dokumenttielokuvan Viola käsikirjoitusta, tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysiä. Teososa on tekijän käsikirjoittama. Tekijä pyrkii työssään kuitenkin objektiiviseen analyysiin toteavan lähestymistavan kautta. Analysoinnin kautta tekijä reflektoi omaa etiikkaansa käsikirjoittajana.
Työssä ilmenee, että eettistä säännöstöä ei ole. Dokumenttielokuvan eettiset valinnat jäävät tekijän itsensä ratkaistaviksi. Ne tehdään usein intuition pohjalta. Elokuvan eettiset ratkaisut kertovat tekijän henkilökohtaisista moraalikäsityksistä.
Tutkimusosassa määritellään ensin teorialähteiden pohjalta dokumenttielokuvan etiikkaan liittyvät keskeiset käsitteet dokumenttielokuva, etiikka ja valta. Teoriaosassa tarkastellaan keskeisiä käsitteitä suhteessa dokumenttielokuvaan ja tekijän etiikkaan. Työssä pohditaan tekijän eettistä vastuuta suhteessa kuvattavaan elokuvan kohteeseen. Tekijä on hankkinut tietoa myös asiantuntijahaastattelujen kautta.
Työn jälkipuoliskolla analysoidaan teososaa, dokumenttielokuvan Viola käsikirjoitusta, tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysiä. Teososa on tekijän käsikirjoittama. Tekijä pyrkii työssään kuitenkin objektiiviseen analyysiin toteavan lähestymistavan kautta. Analysoinnin kautta tekijä reflektoi omaa etiikkaansa käsikirjoittajana.
Työssä ilmenee, että eettistä säännöstöä ei ole. Dokumenttielokuvan eettiset valinnat jäävät tekijän itsensä ratkaistaviksi. Ne tehdään usein intuition pohjalta. Elokuvan eettiset ratkaisut kertovat tekijän henkilökohtaisista moraalikäsityksistä.