Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yrityskulttuurin vaikutus asiakaskokemukseen

Puumalainen, Essi (2024)

 
Avaa tiedosto
Puumalainen_Essi.pdf (442.1Kt)
Lataukset: 


Puumalainen, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten toimeksiantajayrityksen yrityskulttuuri vaikuttaa sen tuottamaan asiakaskokemukseen.

Työn viitekehyksessä tarkasteltiin asiakaskokemusta ja yrityskulttuuria sekä niiden välistä suhdetta ja yhtäläisyyksiä. Työssä käsiteltiin myös digitaalista asiakaskokemusta havainnollistaakseen asiakaskokemuksen rakentumisen eri ulottuvuuksia. Työn tarkoituksena oli hahmottaa näiden kahden ilmiön kokonaisuuksia ja vaikutusta toisiinsa. Usein niitä on käsitelty erillisinä asioina, mutta työn viitekehyksen perusteella vaikuttaa siltä, että niiden välinen suhde on merkittävä, minkä vuoksi oli välttämätöntä tarkastella niitä yhdessä.

Selvityksen kohderyhmänä oli viisi kohdeyrityksen asiakasrajapinnassa työskentelevää henkilöä. Aineistonkeruumenetelmänä selvityksessä käytettiin laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelumenetelmän periaatteita käyttäen, tarkemmin teemahaastatteluilla.

Selvityksen perusteella kohdeyrityksen työntekijöillä on yhtenäinen kokemus kohdeyrityksen kulttuurista. Kulttuuria kuvailtiin mm. avoimeksi ja luottamukselliseksi. Työntekijöillä oli pääasiassa positiivinen henkilöstökokemus ja kokemus, että heistä välitetään. Yrityksen työntekijöillä oli voimakas kokemus omasta roolistaan yrityksen asiakaskokemuksen tuottamisessa ja he kokivat, että he pystyvät omalla toiminnallaan vaikuttamaan siihen.

Työstä selvisi, että yrityskulttuuri vaikuttaa keskeisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen. Vaikutus on sekä suora että välillinen. Suurimpina asiakaskokemukseen vaikuttavina tekijöinä ovat yrityksen ihmiskäsitys, yrityksen arvot sekä työntekijän henkilöstökokemus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste