Lääkehoidon opetuksen historiaa
Koramo, Irmeli (2014)
Koramo, Irmeli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lääkehoidon ja lääkehoidon opetuksen historiaa 1940-ja 1960-luvulla. Kuvaksesta noussutta tietoa reflektoitiin 2010-luvun lääkehoidon opetukseen ja lääkehoitoon. Päätavoitteena oli kuvata ennalta määriteltyjen tutkimuskysymysten kautta, lääkehoidon ja lääkehoidon opetuksen historiaa. Kuvaus perustui olemassa oleviin dokumentteihin, joita olivat sairaanhoitajakoulutuksessa käytetyt lääkeaineopinoppikirjat, sairaanhoidonoppikirjat, opetussuunnitelmat, opetusmateriaalit sekä lääkehoitoon liittyvät tarvikkeet ja kalusteet. Aiheeseen liittyvät valokuvat olivat olemassa olevien jäljennöksiä sekä itse taltioituja kuvia. Valokuvien taltioimisen suunnittelua ohjasi Inkeri Havun haastattelu. Lääkehoitoprosessista kuvattiin seuraavat osa-alueet: lääkkeen käyttökuntoon saattaminen, lääkkeen jako ja lääkkeen anto potilaalle.
Opinnäytetyössä selvisi, että Suomessa lääkehoidon opetus perustui Suomen lainsää-dännössä määriteltyihin pykäliin. Lääkehoidon toteutusta ohjasi Suomen lainsäädäntö. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994) määritteli, miten sairaanhoitaja sai toteuttaa lääkehoitoa. Lääkehoitoprosessilla tarkoitettiin lääkehoidon toteuttamiseen liittyvää prosessia, joka alkoi potilaan lääkitystarpeen tunnistamisesta ja lääkemääräyksestä. Lääkehoitoprosessi sisälsi useita vaiheita lääkehoidon suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyö tuotti tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajien lääkehoidon tieto-taidoista 1940- ja 1960-luvulla. Opinnäytetyö toi esiin lääkehoidon opetuksen painopisteitä kyseisinä vuosikymmeninä. Tarkastelussa olleet lääkehoidonprosessin kolme osa-aluetta, kuvailtiin hyvinkin tarkkaan opetuksessa käytössä olleissa oppikirjoissa, vaikka lääkehoitoprosessi terminä oli suhteellisen uusi. Lääkehoidon opetuksessa oli aina painotettu lääkehoidon turvallista toteuttamista. Lääkehoidon turvallisuus perustui ja perustuu nykypäivänäkin lääkelakiin. Lääkelain pohjalta luotiin lääkehoidon opetus suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Kuvatessani lääkehoidon opetuksen sisältöä, käytössä olleista oppikirjoista sekä opintosuunnitelmista, huomasin kuinka täydellisesti, ne vastasivat toisiaan. Lääkehoidon ja lääkehoidon opetuksen kuvauksesta nousseen tiedon perusteella, voidaan nykypäivän lääkehoitoa kehittää edelleen turvallisempaan suuntaan.
Opinnäytetyössä selvisi, että Suomessa lääkehoidon opetus perustui Suomen lainsää-dännössä määriteltyihin pykäliin. Lääkehoidon toteutusta ohjasi Suomen lainsäädäntö. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994) määritteli, miten sairaanhoitaja sai toteuttaa lääkehoitoa. Lääkehoitoprosessilla tarkoitettiin lääkehoidon toteuttamiseen liittyvää prosessia, joka alkoi potilaan lääkitystarpeen tunnistamisesta ja lääkemääräyksestä. Lääkehoitoprosessi sisälsi useita vaiheita lääkehoidon suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyö tuotti tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajien lääkehoidon tieto-taidoista 1940- ja 1960-luvulla. Opinnäytetyö toi esiin lääkehoidon opetuksen painopisteitä kyseisinä vuosikymmeninä. Tarkastelussa olleet lääkehoidonprosessin kolme osa-aluetta, kuvailtiin hyvinkin tarkkaan opetuksessa käytössä olleissa oppikirjoissa, vaikka lääkehoitoprosessi terminä oli suhteellisen uusi. Lääkehoidon opetuksessa oli aina painotettu lääkehoidon turvallista toteuttamista. Lääkehoidon turvallisuus perustui ja perustuu nykypäivänäkin lääkelakiin. Lääkelain pohjalta luotiin lääkehoidon opetus suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Kuvatessani lääkehoidon opetuksen sisältöä, käytössä olleista oppikirjoista sekä opintosuunnitelmista, huomasin kuinka täydellisesti, ne vastasivat toisiaan. Lääkehoidon ja lääkehoidon opetuksen kuvauksesta nousseen tiedon perusteella, voidaan nykypäivän lääkehoitoa kehittää edelleen turvallisempaan suuntaan.