Kunnallisen liikelaitoksen maarakennuskoneiden toimivuus ja tehokkuus
Lindgren, Jonas (2014)
Lindgren, Jonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919079
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Espoo Kaupunkitekniikka liikelaitokselle, joka on vuonna 2011 perustettu Espoon kaupungin palveluliiketoimen alainen liikelaitos. Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen toimialana on katujen ja puistojen rakentaminen ja ylläpito.
Työn tarkoituksena oli selvittää Espoo Kaupunkitekniikka liikelaitoksen kadunrakennuksen kaivinkoneiden toimivuutta ja tehokkuutta. Toimivuutta oli tarkoitus tutkia puitesopimusten toimivuuden näkökulmasta. Tehokkuutta oli tarkoitus tutkia työtehon näkökulmasta.
Tutkimusmetodeina käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista lähestymistapaa. Kvantitatiivinen tutkimus koostui keskimääräisten työsaavutusten tutkimisesta ja kaivinkoneenkuljettajilla teetetyllä odotusajan kyselylomakkeella. Kvalitatiivinen tutkimusosuus suoritettiin kaivinkoneenkuljettajilla teetetyllä teemahaastattelulla ja vastaavilla mestareilla teetetyllä puolistrukturoidulla haastattelulla.
Tässä työssä todettiin Espoo kaupunkitekniikka liikelaitoksen kaivinkoneiden odotusajan muodostuvan pääsääntöisesti kuorma-autojen odottamisesta ja kaivinkoneiden työsaavutukselle laskettiin usean työmaan keskiarvo. Kehityskohteiksi todettiin muun muassa jälkilaskennan kehittäminen, tavoitekorttien asettaminen tehokkuuden näkökulmasta eri katutyypeille ja tavoitteisiin perustuvan suorituspalkkiojärjestelmän rakentaminen erityisesti putkiasentajille.
Jatkotutkimusaiheina työssä ehdotettiin tutkimusta johtamistavoista ja niiden yhtenäistämisen vaikutuksista, sekä henkilöstön motivaatiosta ja sen parantamiskeinoista. Työssä ehdotettiin myös tutkimusta tehokkuudesta koko työmaan näkökulmasta laajempana kokonaisuutena.
Työn tarkoituksena oli selvittää Espoo Kaupunkitekniikka liikelaitoksen kadunrakennuksen kaivinkoneiden toimivuutta ja tehokkuutta. Toimivuutta oli tarkoitus tutkia puitesopimusten toimivuuden näkökulmasta. Tehokkuutta oli tarkoitus tutkia työtehon näkökulmasta.
Tutkimusmetodeina käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista lähestymistapaa. Kvantitatiivinen tutkimus koostui keskimääräisten työsaavutusten tutkimisesta ja kaivinkoneenkuljettajilla teetetyllä odotusajan kyselylomakkeella. Kvalitatiivinen tutkimusosuus suoritettiin kaivinkoneenkuljettajilla teetetyllä teemahaastattelulla ja vastaavilla mestareilla teetetyllä puolistrukturoidulla haastattelulla.
Tässä työssä todettiin Espoo kaupunkitekniikka liikelaitoksen kaivinkoneiden odotusajan muodostuvan pääsääntöisesti kuorma-autojen odottamisesta ja kaivinkoneiden työsaavutukselle laskettiin usean työmaan keskiarvo. Kehityskohteiksi todettiin muun muassa jälkilaskennan kehittäminen, tavoitekorttien asettaminen tehokkuuden näkökulmasta eri katutyypeille ja tavoitteisiin perustuvan suorituspalkkiojärjestelmän rakentaminen erityisesti putkiasentajille.
Jatkotutkimusaiheina työssä ehdotettiin tutkimusta johtamistavoista ja niiden yhtenäistämisen vaikutuksista, sekä henkilöstön motivaatiosta ja sen parantamiskeinoista. Työssä ehdotettiin myös tutkimusta tehokkuudesta koko työmaan näkökulmasta laajempana kokonaisuutena.