Yksinkertaista. : – Net Promoter Score -mallin käyttöönotto
Anttila-Rautio, Natasa (2014)
Anttila-Rautio, Natasa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818979
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Tekla Oy:n Trimble Energy & Public Adminstration (E&P) -liiketoimintayksikössä toimintatutkimuksena eli muutosjohtamishankkeena vuosina 2012–2014. Tavoitteena oli asiakastutkimuksen uudistaminen, toimintatapojen yksinkertaistaminen, valmistautuminen muihin tuleviin muutoksiin ja tutkijan oma ammatillinen kehittyminen.
Teoreettinen viitekehys käsitti asiakaskokemusjohtamisen, strategisen johtamisen ja muutosjohtamisen. Nämä kaikki tukevat Net Promoter Scoren (NPS) valintaa uudeksi työkaluksi, sillä se toimii yksinkertaisena mittarina erilaisissa johtamistilanteissa. Tutkimus ei käsittele asiakastutkimuksen tuloksia, vaan keskittyy organisaatiossa läpivietyyn muutokseen eli uuden työkalun käyttöönottoon.
Hankkeen tuloksena syntyi yksinkertaistettu asiakastutkimus, jonka ansiosta resursseja voidaan suunnata valmistelusta toteutukseen. Muutos onnistui osallistamalla henkilökuntaa monipuolisesti ja laajasti pitkän ajanjakson kuluessa. Tämä onnistuneesti toteutettu muutoshanke valmistaa myös tuleviin muutoksiin.
Teoreettinen viitekehys käsitti asiakaskokemusjohtamisen, strategisen johtamisen ja muutosjohtamisen. Nämä kaikki tukevat Net Promoter Scoren (NPS) valintaa uudeksi työkaluksi, sillä se toimii yksinkertaisena mittarina erilaisissa johtamistilanteissa. Tutkimus ei käsittele asiakastutkimuksen tuloksia, vaan keskittyy organisaatiossa läpivietyyn muutokseen eli uuden työkalun käyttöönottoon.
Hankkeen tuloksena syntyi yksinkertaistettu asiakastutkimus, jonka ansiosta resursseja voidaan suunnata valmistelusta toteutukseen. Muutos onnistui osallistamalla henkilökuntaa monipuolisesti ja laajasti pitkän ajanjakson kuluessa. Tämä onnistuneesti toteutettu muutoshanke valmistaa myös tuleviin muutoksiin.