PELINKEHITYS : Demosta julkaisuun
Angle, Sami (2014)
Angle, Sami
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019338
Tiivistelmä
Peliteollisuudesta on jatkuvasti tulossa suurempi ala. Samalla tulee koko ajan
enemmän alustoja, jonne pelejä julkaistaan. Osaa peleistä ei koskaan jul
kaista, koska yrityksillä ei ole varaa kehittää peliä loppuun asti tai
kehitysvaiheessa, että peli ei ole sopiva pelaajille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli jatkokehittää Oulu Game Labissa
aloitettua peli-demoa ja valmistaa se julkaisuun Google Play -kaupassa. Peliä
kehitettiin alun perin Facebookiin, mutta myöhemmin ilmenneiden ongelmien
takia pelistä päätettiin tehdä yksinkertaisempi versio Android-alustalle.
Opinnäytetyö-projektissa käytetään Unity-pelinkehitystyökalua, jolla myös
demo oli kehitetty. Teoriaosuudessa kerrotaan pelikehityksen suunnittelusta,
ohjelmointikielistä ja julkaisualustoista. Lisäksi käydään läpi sitä millaisia
ongelmia ohjelmoinnissa voi tulla vastaan ja miten ohjelmasta voi tehdä
mahdollisimman toimivan, helposti päivitettävän ja koodista mahdollisimman
uudelleen-käytettävän.
Projektin lopputuloksena Hamsterscape Weekly Challenge -peli julkaistiin
Google Play-kaupassa. Kehitystyötä voi jatkaa kehittämällä samasta pelistä
versiot Windows Phone- ja IOs alustoille. Tulevaisuudessa peliin suunnitellaan
viikoittain vaihtuva kenttä, jolloin pelaajilla pysyy mielenkiinto peliin.
enemmän alustoja, jonne pelejä julkaistaan. Osaa peleistä ei koskaan jul
kaista, koska yrityksillä ei ole varaa kehittää peliä loppuun asti tai
kehitysvaiheessa, että peli ei ole sopiva pelaajille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli jatkokehittää Oulu Game Labissa
aloitettua peli-demoa ja valmistaa se julkaisuun Google Play -kaupassa. Peliä
kehitettiin alun perin Facebookiin, mutta myöhemmin ilmenneiden ongelmien
takia pelistä päätettiin tehdä yksinkertaisempi versio Android-alustalle.
Opinnäytetyö-projektissa käytetään Unity-pelinkehitystyökalua, jolla myös
demo oli kehitetty. Teoriaosuudessa kerrotaan pelikehityksen suunnittelusta,
ohjelmointikielistä ja julkaisualustoista. Lisäksi käydään läpi sitä millaisia
ongelmia ohjelmoinnissa voi tulla vastaan ja miten ohjelmasta voi tehdä
mahdollisimman toimivan, helposti päivitettävän ja koodista mahdollisimman
uudelleen-käytettävän.
Projektin lopputuloksena Hamsterscape Weekly Challenge -peli julkaistiin
Google Play-kaupassa. Kehitystyötä voi jatkaa kehittämällä samasta pelistä
versiot Windows Phone- ja IOs alustoille. Tulevaisuudessa peliin suunnitellaan
viikoittain vaihtuva kenttä, jolloin pelaajilla pysyy mielenkiinto peliin.