Esiintymisjännitys voimavarana : suoran tv-lähetyksen ihanuus ja kauheus
Pitkänen, Saija (2014)
Pitkänen, Saija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019260
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää, miten esiintymisjännityksen saa valjastettua voimavaraksi. Työssä keskitytään tutkimaan tv-esiintyjän kokemaa jännittämistä suorassa tv-lähetyksessä: mistä suoran lähetyksen lataus ja intensiteetti syntyvät, ja mikä sen tekemisessä kiehtoo? Työtä varten haastateltiin näyttelijää, joka antaa esiintymisvalmennusta, sekä kahta toimittajaa, jotka ovat tehneet satoja suoria lähetyksiä erilaisissa ajankohtaisohjelmissa. Aineistoa analysoidaan teemoittelemalla.
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mistä jännittäminen alunperin johtuu ja onko se kuitenkin tärkeä ja luonnollinen osa esiintymistä. Vaikka syiden selvittäminen ei poista itse ongelmaa, se auttaa ymmärtämään jännitykseen reagoimista ja tuntemuksia paremmin. Tämän avulla voi kehittää erilaisia työkaluja oman jännittämisen hallintaan ja jännityksen valjastamista positiiviseksi voimaksi.
Neljännessä luvussa käydään läpi konkreettisesti suoran lähetyksen vaativuutta: mitä kaikkea toimittajalta vaaditaan, ja mitä eri asioita tulee ottaa huomioon työskenneltäessä suorassa lähetyksessä? Tavoitteena on korostaa, että työ opitaan tekemällä ja epäonnistumista on turha pelätä.
Viidennessä luvussa selvitetään läsnäolon, karisman ja esiintymisjännityksen suhdetta toisiinsa. Oleellista on löytää itselle luonnollinen rooli, joka sopii myös ohjelman luonteeseen. Itselle sopivasta roolista voi olla erityistä apua esiintymisjännityksen hallinnassa.
Kuudennessa luvussa käydään läpi esiintymisjännityksen hallintakeinoja, jotka nousivat esiin haastatteluista. Aineistosta löytyi monia yhteisiä tekijöitä. Samoin palautteen saaminen koettiin ensiarvoisen tärkeäksi oman kehittymisen kannalta. Luottamusta työtiimiin ja toisten työpanoksen arvostamista pidettiin oleellisina seikkoina esiintymisjännityksen purkamisessa ja siitä puhuttaessa.
Yhteenvedossa kiteytetään esiintymisjännityksen valjastaminen voimaksi, joka valmistaa esiintyjää koitokseen. Jännitystä tulisikin vaalia ja nähdä se voimien keruuna eikä heikkoutena.
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mistä jännittäminen alunperin johtuu ja onko se kuitenkin tärkeä ja luonnollinen osa esiintymistä. Vaikka syiden selvittäminen ei poista itse ongelmaa, se auttaa ymmärtämään jännitykseen reagoimista ja tuntemuksia paremmin. Tämän avulla voi kehittää erilaisia työkaluja oman jännittämisen hallintaan ja jännityksen valjastamista positiiviseksi voimaksi.
Neljännessä luvussa käydään läpi konkreettisesti suoran lähetyksen vaativuutta: mitä kaikkea toimittajalta vaaditaan, ja mitä eri asioita tulee ottaa huomioon työskenneltäessä suorassa lähetyksessä? Tavoitteena on korostaa, että työ opitaan tekemällä ja epäonnistumista on turha pelätä.
Viidennessä luvussa selvitetään läsnäolon, karisman ja esiintymisjännityksen suhdetta toisiinsa. Oleellista on löytää itselle luonnollinen rooli, joka sopii myös ohjelman luonteeseen. Itselle sopivasta roolista voi olla erityistä apua esiintymisjännityksen hallinnassa.
Kuudennessa luvussa käydään läpi esiintymisjännityksen hallintakeinoja, jotka nousivat esiin haastatteluista. Aineistosta löytyi monia yhteisiä tekijöitä. Samoin palautteen saaminen koettiin ensiarvoisen tärkeäksi oman kehittymisen kannalta. Luottamusta työtiimiin ja toisten työpanoksen arvostamista pidettiin oleellisina seikkoina esiintymisjännityksen purkamisessa ja siitä puhuttaessa.
Yhteenvedossa kiteytetään esiintymisjännityksen valjastaminen voimaksi, joka valmistaa esiintyjää koitokseen. Jännitystä tulisikin vaalia ja nähdä se voimien keruuna eikä heikkoutena.