Asiakaskokemus kaupallisessa muotitapahtumassa : tapaus Gloria Fashion Show 2014
Paulamäki, Helmi (2014)
Paulamäki, Helmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119393
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy asiakaskokemukseen ja selvittää, mistä se koostuu. Työ on tapaustutkimus, jossa kohteena on vuosittain järjestettävä, kuluttajille suunnattu muotialan tapahtuma Gloria Fashion Show. Opinnäytetyön pääkysymys on: ”Onko Gloria Fashion Show asiakaskokemuksessa kehitettävää?”. Työn tilaaja on Spalt PR Helsinki Oy, joka on toinen tapahtuman tuottajista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys määrittelee, mistä asiakaskokemus koostuu ja kuinka sitä voidaan systemaattisesti johtaa organisaation strategisten päätösten suuntaisesti. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty haastatteluin sekä SWOT-analyysin avulla. Haastattelut suoritettiin strukturoituina kuluttajahaastatteluja 6.9.2014 Gloria Fashion Showssa ja tapahtumaan osallistuneita yhteistyökumppaneita haastateltiin tapahtuman jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tapahtuman asiakaskokemusta, ja sen kautta luoda kehitysehdotuksia ensi vuoden tapahtumalle. Asiakaskokemus voidaan määritellä asiakaskokemuspyramidin kautta, sekä psykologisten näkökulmien kautta. Vertaamalla haastatteluissa kerättyä tutkimusaineistoa näihin saatiin selvitettyä tapahtuman asiakaskokemuksen nykytila ja luotua kehitysehdotuksia Gloria Fashion Show:lle.
Tutkimus osoittaa selvästi, että tapahtuman asiakaskokemuksessa on parannettavaa. Kuluttajien sekä yhteistyökumppaneiden haastattelujen perusteella tapahtumajärjestäjien tulisi panostaa tulevissa tapahtumissa tapahtumatilan visuaalisuuteen ja elämyksellisempään näytökseen. Haastatellut yhteistyökumppanit olivat myös pettyneitä näkyvyyteensä jälkimarkkinoinnissa. Tähän tulisikin kiinnittää huomiota tai jopa kehittää uusi tapa, jolla tarjota tulevaisuudessa yhteistyökumppaneille parempi näkyvyys. Asiakaskokemusta tulee kuitenkin kehittää jatkuvasti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys määrittelee, mistä asiakaskokemus koostuu ja kuinka sitä voidaan systemaattisesti johtaa organisaation strategisten päätösten suuntaisesti. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty haastatteluin sekä SWOT-analyysin avulla. Haastattelut suoritettiin strukturoituina kuluttajahaastatteluja 6.9.2014 Gloria Fashion Showssa ja tapahtumaan osallistuneita yhteistyökumppaneita haastateltiin tapahtuman jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tapahtuman asiakaskokemusta, ja sen kautta luoda kehitysehdotuksia ensi vuoden tapahtumalle. Asiakaskokemus voidaan määritellä asiakaskokemuspyramidin kautta, sekä psykologisten näkökulmien kautta. Vertaamalla haastatteluissa kerättyä tutkimusaineistoa näihin saatiin selvitettyä tapahtuman asiakaskokemuksen nykytila ja luotua kehitysehdotuksia Gloria Fashion Show:lle.
Tutkimus osoittaa selvästi, että tapahtuman asiakaskokemuksessa on parannettavaa. Kuluttajien sekä yhteistyökumppaneiden haastattelujen perusteella tapahtumajärjestäjien tulisi panostaa tulevissa tapahtumissa tapahtumatilan visuaalisuuteen ja elämyksellisempään näytökseen. Haastatellut yhteistyökumppanit olivat myös pettyneitä näkyvyyteensä jälkimarkkinoinnissa. Tähän tulisikin kiinnittää huomiota tai jopa kehittää uusi tapa, jolla tarjota tulevaisuudessa yhteistyökumppaneille parempi näkyvyys. Asiakaskokemusta tulee kuitenkin kehittää jatkuvasti.