Teho-osaston hoitohenkilökunnan työelämätaidot työelämän muutoksessa
Yrjänheikki, Johanna (2024)
Yrjänheikki, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214881
Tiivistelmä
Työelämä kehittyy ja työnvaatimukset muuttuvat. Työssä tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös työssä tarvittaviin työelämätaitoihin. Ne pitävät sisällään ammattiosaamisen, mutta myös osaamisia ja taitoja, joita tarvitaan työelämässä ammatista riippumatta. Lapin keskussairaalan teho-osasto muuttaa uusiin tiloihin vuoden 2024 loppupuolella. Muutto uusiin tiloihin tulee vaikuttamaan osaston toimintoihin monella eri tavalla. Muutokset vaikuttavat henkilöstöön, työskentelytapoihin ja toimintaympäristöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa teho-osaston hoitohenkilökunnan työelämätaitoja heikentäviä ja vahvistavia tekijöitä, sekä kehittämistarpeita työelämätaitoihin liittyen. Tavoitteena oli kuvata niitä kehittämisideoita, joita hoitohenkilökunta esittää työelämätaitojen vahvistamiseksi ja niiden hyödyntämiseksi työelämän muutoksissa. Kehittämisideoiden tavoitteena oli edistää hoitohenkilökunnan sopeutumista tuleviin muutoksiin, siirryttäessä uudelle teho-osastolle. Opinnäytetyön lähestymistapana toimi osallistava toimintatutkimus. Aineistoa kerättiin määrällisin ja laadullisin menetelmin, useassa eri syklissä. Hoitohenkilökunnalle suunnattu kysely, auttoi kehittämistoiminnan suunnittelussa. Varsinainen kehittämistoiminta sisälsi osallistavia työpajoja, joita järjestettiin kolme kertaa joulukuun 2023 aikana. Ideointimenetelmänä hyödynnettiin Learning Cafe -menetelmää, jonka avulla voidaan ideoida, oppia ja tavoitella yhteistä ymmärrystä keskustelun avulla. Tutkimukseen osallistui 41 henkilöä, joista 25 vastaamalla kyselyyn ja 16 osallistumalla työpajatoimintaan.
Tuloksista selvisi, että hoitohenkilökunta suhtautuu muutoksiin enimmäkseen myönteisesti. Tulosten mukaan asiantuntijataidot, ammattiosaaminen ja ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaidot nähdään hoitohenkilökunnan työelämätaitojen vahvuuksina. Kehittämistarpeet kohdentuvat viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, itseohjautuvuuteen ja itsensä johtamiseen, muutoskyvykkyyteen, empatia- ja tunnetaitoihin ja digitaitoihin. Tuloksissa kuvataan ne ratkaisut, jotka hoitohenkilökunta esittää työelämätaitojen vahvistamiseksi ja niiden hyödyntämiseksi työelämän muutoksissa. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitohenkilökunnan ja työelämätaitojen kehittämisessä, sekä tulevissa muutoksissa uudelle teho-osastolle siirryttäessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa teho-osaston hoitohenkilökunnan työelämätaitoja heikentäviä ja vahvistavia tekijöitä, sekä kehittämistarpeita työelämätaitoihin liittyen. Tavoitteena oli kuvata niitä kehittämisideoita, joita hoitohenkilökunta esittää työelämätaitojen vahvistamiseksi ja niiden hyödyntämiseksi työelämän muutoksissa. Kehittämisideoiden tavoitteena oli edistää hoitohenkilökunnan sopeutumista tuleviin muutoksiin, siirryttäessä uudelle teho-osastolle. Opinnäytetyön lähestymistapana toimi osallistava toimintatutkimus. Aineistoa kerättiin määrällisin ja laadullisin menetelmin, useassa eri syklissä. Hoitohenkilökunnalle suunnattu kysely, auttoi kehittämistoiminnan suunnittelussa. Varsinainen kehittämistoiminta sisälsi osallistavia työpajoja, joita järjestettiin kolme kertaa joulukuun 2023 aikana. Ideointimenetelmänä hyödynnettiin Learning Cafe -menetelmää, jonka avulla voidaan ideoida, oppia ja tavoitella yhteistä ymmärrystä keskustelun avulla. Tutkimukseen osallistui 41 henkilöä, joista 25 vastaamalla kyselyyn ja 16 osallistumalla työpajatoimintaan.
Tuloksista selvisi, että hoitohenkilökunta suhtautuu muutoksiin enimmäkseen myönteisesti. Tulosten mukaan asiantuntijataidot, ammattiosaaminen ja ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaidot nähdään hoitohenkilökunnan työelämätaitojen vahvuuksina. Kehittämistarpeet kohdentuvat viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, itseohjautuvuuteen ja itsensä johtamiseen, muutoskyvykkyyteen, empatia- ja tunnetaitoihin ja digitaitoihin. Tuloksissa kuvataan ne ratkaisut, jotka hoitohenkilökunta esittää työelämätaitojen vahvistamiseksi ja niiden hyödyntämiseksi työelämän muutoksissa. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitohenkilökunnan ja työelämätaitojen kehittämisessä, sekä tulevissa muutoksissa uudelle teho-osastolle siirryttäessä.