Päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kehittäminen
Mönttinen, Heli; Piekkari, Heidi (2024)
Mönttinen, Heli
Piekkari, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224921
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa ja esi- ja perusopetuksessa digitalisaatio on monipuolistanut oppimismahdollisuuksia, ja henkilöstölle se on tuottanut uusia osaamistarpeita. Tieto- ja viestintäteknologian nopea kehitys sekä henkilötietojen rahallinen arvo lisäävät rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijöiden oikeuksien ja velvollisuuksien tarkastelun tärkeyttä. Teknologian kehittyessä voimakkaasti riskien ennakointi, vastuukysymykset, laiteturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva sekä kyberturvallisuus nousevat tärkeiksi digitaalisen turvallisuuden kysymyksiksi. Kyberhäiriöt ovat yleisiä digitaalisessa yhteiskunnassa sekä erilaiset huijaukset ja tietojenkalastelut ovat lisääntyneet. Digitaaliseen turvallisuuteen kohdistuvien uhkien ja poikkeamien määrä on kasvanut viime vuosina ja se on johtanut merkittäviin taloudellisiin ja sosiaalisiin seurauksiin sekä julkisille että yksityisille organisaatioille kuin yksilöille. Henkilöstön kouluttaminen tietosuoja- ja tietoturvaohjeistuksiin on tärkeä osa yrityksen tietosuojatyötä.
Tutkimus- ja kehittämistyötä lähestyttiin yhteiskehittämisen näkökulmasta varhaiskasvatuspalveluja tuottavalle yritykselle Touhula Leikki Oy:lle. Tutkimuksellisen kehittämistyön aihe muodostui yrityksessä tunnistetusta tarpeesta kehittää aiempaa tietosuoja- ja tietoturvakoulutusta. Tutkimus- ja kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutusta ja tavoitteena oli lisätä päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvaosaamista. Tutkimus- ja kehittämistyö koostui kahdesta vaiheesta. Tutkimusvaiheen aineisto kerättiin päiväkotien henkilöstölle tehdyllä kyselyllä, jossa he arvioivat omaa tietosuoja- ja tietoturva osaamistaan. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Webropol-työkalua hyödyntäen. Kehittämisvaiheen aineisto muodostettiin yrityksen tukipalveluiden asiantuntijoiden kanssa virtuaalisissa työpajoissa. Työssä keskityttiin kehittämään yrityksen tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen sisältöä vastaamaan päiväkodin henkilöstön koulutustarpeita ja digitalisaation haasteita.
Tietoperustan, kyselyn tulosten ja työpajojen aineiston perusteella tutkimus- ja kehittämistyön tuloksena luotiin uusi Touhula-päiväkotien henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kuusiosainen koulutusmateriaali ja koulutusmalli. Koulutusmateriaali koostuu päiväkotiarkeen suunnatuista koulutusvideoista ja kirjallisesta tietosuoja- ja tietoturvaohjeistuksesta. Päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kehittäminen osoittautui tarpeelliseksi ja kehittämistyössä syntyi yritykselle täysin uusi koulutusmalli. Tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kehittämisessä syntyneiden videoiden ja oppaan varsinaista sisältöä ei esitellä raportissa, koska materiaali sisältää yrityksen henkilöstölle sisäiseen käyttöön tarkoitettuja ohjeita. Koulutusmallia voidaan hyödyntää myös muissa koulutuksissa ja sitä voidaan kehittää vastaamaan muita ammattiryhmiä.
Tutkimus- ja kehittämistyötä lähestyttiin yhteiskehittämisen näkökulmasta varhaiskasvatuspalveluja tuottavalle yritykselle Touhula Leikki Oy:lle. Tutkimuksellisen kehittämistyön aihe muodostui yrityksessä tunnistetusta tarpeesta kehittää aiempaa tietosuoja- ja tietoturvakoulutusta. Tutkimus- ja kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutusta ja tavoitteena oli lisätä päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvaosaamista. Tutkimus- ja kehittämistyö koostui kahdesta vaiheesta. Tutkimusvaiheen aineisto kerättiin päiväkotien henkilöstölle tehdyllä kyselyllä, jossa he arvioivat omaa tietosuoja- ja tietoturva osaamistaan. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Webropol-työkalua hyödyntäen. Kehittämisvaiheen aineisto muodostettiin yrityksen tukipalveluiden asiantuntijoiden kanssa virtuaalisissa työpajoissa. Työssä keskityttiin kehittämään yrityksen tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen sisältöä vastaamaan päiväkodin henkilöstön koulutustarpeita ja digitalisaation haasteita.
Tietoperustan, kyselyn tulosten ja työpajojen aineiston perusteella tutkimus- ja kehittämistyön tuloksena luotiin uusi Touhula-päiväkotien henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kuusiosainen koulutusmateriaali ja koulutusmalli. Koulutusmateriaali koostuu päiväkotiarkeen suunnatuista koulutusvideoista ja kirjallisesta tietosuoja- ja tietoturvaohjeistuksesta. Päiväkodin henkilöstön tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kehittäminen osoittautui tarpeelliseksi ja kehittämistyössä syntyi yritykselle täysin uusi koulutusmalli. Tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksen kehittämisessä syntyneiden videoiden ja oppaan varsinaista sisältöä ei esitellä raportissa, koska materiaali sisältää yrityksen henkilöstölle sisäiseen käyttöön tarkoitettuja ohjeita. Koulutusmallia voidaan hyödyntää myös muissa koulutuksissa ja sitä voidaan kehittää vastaamaan muita ammattiryhmiä.